Vyberte si platenú WordPress tému tak, aby sa váš web nestal tikajúcou bombou.
Príčin, prečo sa web stane tikajúcou bombou môže byť hneď niekoľko. Buď z dôvodu, že vývojár prestane túto tému vyvíjať, alebo si kúpite tému, ktorá má množstvo chýb. V horšom prípade bude vaša nová téma natoľko uzatvorená, že do nej nebudete nič vedieť pridávať, pretože bude amatérsky nakódená.
Najčastejšie sa témy kupujú na themeforest.net. Nachádza sa tu skoro 50 tisíc tém, čo je zároveň aj dôvod, prečo vybrať si správnu tému pre váš web nie je také jednoduché. Bežne keď prídete na stránku a začnete hľadať tému, napríklad pre stránku s nehnuteľnosťami, prezentačnú stránku pre vašu firmu, alebo ste freelancer a chcete si urobiť prezentačný web, obvykle vyberáte tému podľa toho, ako tá stránka vyzerá.
Vzhľad témy VS funkcionalita
Dnes už to však nie je iba o vzhľade, pretože téma vám umožňuje mať niekoľko rôznych typov zobrazenia stránky a blokov, ktoré si viete prispôsobiť tak, ako chcete. V minulosti to bolo tak, že téma obsahovala nejakú hlavičku, banner, nejaké 3 ikony, pod tým sa dal vložiť nejaký text, pätička a veľa sa s tým bez programovania robiť nedalo. Keď ste vedeli kódiť tak ano, ale bola to opäť práca navyše. Dnes sú však už tieto témy natoľko vyspelé, že s jednou témou dokážete urobiť kľudne 100 rôznych stránok a nikto, kto nevidí zdrojový kód, by nepovedal, že je to rovnaká téma.
Častokrát je téma už pripravená tak, že jedným kliknutím si viete spustiť takzvaný režim údržby. Takto sa bežný človek na vašu stránku nedostane a zobrazí sa mu iba tabuľka s nápisom “na tejto adrese uvidíte čoskoro novú stránku.” Toto vám to ušetrí množstvo času, kedy by ste museli inštalovať a kupovať rôzne pluginy. Naozaj dobrá téma dokáže ušetriť 12 až 15 pluginov, čo sa v celkovej rýchlosti a stabilite tej stránky v dlhodobom horizonte veľmi pekne ukáže.
Ak postavíte stránku na kvalitnej téme, viete ju z dlhodobého hľadiska lepšie udržiavať a aktualizovať, pretože ju developer konštantne vyvíja. Stránka je zabezpečená, rýchla, svižná a všetko funguje ako má.
Oproti tomu, ak si kúpite nesprávnu tému, bude mať množstvo chýb, bude vám robiť starosti. Ak ju developer prestane vyvíjať, začnú vám tikať hodiny, kedy príde nová aktualizácia WordPressu, kde už vaša téma nebude kompatibilná a web, alebo jeho časti vám prestanú fungovať.
Na stránke themeforestu je množstvo filtrov, ktoré môžete použiť. Cez predajnosť, obľúbenosť, nákupy za posledné obdobie, až po filter overených dodávateľov.
Poďme si ukázať výber na jednej z najkupovanejších eshopových tém – Flatsome.
Ešte predtým, ako začnete riešiť vizuál, treba si pozrieť poznámky v pravom stĺpci. Tu sú všetky informácie, ktoré potrebujete vedieť. Koľko stojí licencia (väčšinou je to okolo 60$), na aké obdobie budete mať od danej firmy support, to znamená, že ak s niečím budete potrebovať pomôcť, môžete im napísať a oni vám poradia.
Ďalšia vec, ktorú si treba všimnúť, je vývojár. Tu si viete dohľadať základné informácie o tom, kto to je, čo robí, ako dlho tu je, koľko predajov má, aké má recenzie a podobne. Čím viac predajov a recenzií dodávateľ má, tým lepšie, pretože to je ukazovateľ toho, že mu podnikanie funguje a tému bude ďalej vyvíjať.
Ak je počet predajov nízky, téma je ešte často chybová a nedoladená. Vývojár ešte nemá dostatok feedbacku od ľudí, ktorí s tou témou robia a nevie čo potrebujú vylepšiť, aby sa s tou témou dalo lepšie pracovať.
Neodporúčam vám však kupovať tému, ktorá má menej ako 1500 predajov. Naozaj je to veľmi dôležité, pretože čím menej predajov má, tým je menšia šanca, že tému budú dlhodobo vyvíjať. Pri témach, kde je predajov viac, je pravdepodobnosť, že ju budú dlhodobo vyvíjať vyššia(keďže im prináša peniaze), ale nemusí to byť pravidlom.
Hneď pod kolónkou dodávateľa sa nachádza sekcia s komentármi, ktorá je tiež veľmi dôležitá, pretože nám ukazuje, nakoľko už je tá téma vyladená čo sa týka spätnej väzby od klientov. Veľa komentárov môže znamenať aj to, že ľudia sa v nej ťažko orientujú, a preto je dôležité otvoriť si komentárovú sekciu a pozrieť sa, na čo sa ľudia pýtajú
Odporúčam vám prečítať si aspoň zopár desiatok komentárov. Väčšinou sú krátke a môžu vám pomôcť odhaliť veci, ktoré ľudia s témou riešia a či tam nie sú spomenuté veci, ktoré by vám mohli vadiť a za bežných okolností by vám ani nenapadli.
Rolu pri výbere témy zohráva aj samotný rating. Naozaj dobré témy majú 4.5 až 5 hviezdičiek.
Prechádzame na časť, ktorá je viac technická a pre niekoho, kto s WordPressom robil iba málo môže byť náročnejšia. Prvé 2 základné parametre, ktoré si budeme všímať sú “posledný update” a “dátum vytvorenia”.
Dátum vytvorenia môže byť kľudne aj 25.3.2010. Dôležitejší pre nás bude posledný update. Neodpurúčam vám kupovať témy, ktoré boli vytvorené pred týždňom, aj keby boli od najlepšieho dodávateľa. Lepšie je vybrať si tému, ktorá ma minimálne rok, alebo rok a pol a už je používateľmi otestovaná a vyladená.
Posledná aktualizácia by nemala byť staršia ako 3 mesiace. Ak posledná aktualizácia staršia ako pol roka, hrozí,, že vývojár prestal investovať do tej témy alebo ju prestal vyvíjať úplne a k vám sa tak už nedostanú žiadne updaty.
Ďalšia vec, ktorú si potrebuje všimnúť sú kompatibilné prehliadače. Ukazuje to, na ktorých prehliadačoch sa stránka bude zobrazovať správne. Ak tam niektorý nebude, môže to znamenať, že na danom prehliadači sa stránka nezobrazí správne, bude rozbitá, alebo nebude fungovať. Pri starších témach môžete nájsť aj podporu pre Internet Explorer, no pri témach novších ako 2 roky už podporu týchto prehliadačov nájdete len zriedka, nakoľko ich dnes už používa len veľmi malé percento ľudí.
Či už máte tému, ktorú budete používať na prezentačný web alebo eshop, potrebujete vedieť, či je kompatibilná s WooCommerce a WordPressom a takisto aby bola v aktuálnej verzii. Ak si chcete vyhľadať aktuálnu verziu WooCommerce, stačí, ak si napíšete do Googlu “WooCommerce current version.” Ak téma nebude kompatibilná s aktuálnou verziou, môžu sa prejaviť rôzne chyby a vám sa s ňou bude ťažko pracovať.
Ak chcete pracovať so základným editorom vo WordPress, je dôležité aby pri “Gutenberg optimized” bolo napísané “Yes”. Ak máte napríklad obľúbený builder ako napríklad Elementor, WpBakery, Divi alebo BeaverBuilder, s ktorým sa vám dobre pracuje a hľadáte novú tému, môžete prejsť na stredný panel, kde nájdete všetky benefity, predinštalované pluginy a funkcie, ktoré téma prináša, ako aj to, či má vlastný builder alebo nie.
Až keď téma podporuje všetko, čo od nej potrebujete, môžete začať riešiť či sa vám páči jej vzhľad a či vám vyhovuje jej rozloženie.Toto je úplná alfa a omega, pretože často môžete nájsť naozaj peknú tému, ktorá je buď zastaralá, alebo ešte nie je vyladená, prípadne má slabú funkcionalitu a budete do nej musieť nainštalovať množstvo pluginov aby ste si ju upravili do takého šatu, do akého potrebujete.
Takéto úpravy vás budú stáť veľa peňazí, prípadne ak to robíte na vlastnú päsť, tak na to budete musieť vynaložiť množstvo práce a času.
Ak sa vám v téme páči nejaký template, teda to ako je stránka poskladaná od hlavičky až po pätičku, je dôležité aby vám daná téma umožňovala naimportovať “demo content,” teda štruktúru, obsah a niektoré špecifiká danej stránky. Nie každá téma ponúka template, ktorý vám ukazuje na ukážke, takže je lepšie, ak si to skontrolujete, pretože inak by ste mohli byť sklamaný z toho, že tam nie je a bude sa vám to ťažko skladať.
Obvykle na spodku stránky potom máte tzv. “changelog” alebo “change list”, kde si viete pozrieť, ako často je téma aktualizovaná a čo všetko v danćh aktualizáciách opravili/pridali. Ak je aktualizovaná často, je pravdepodobné, že to tak bude aj naďalej a stránka bude neustále kompatibilná, rýchla, svižná a zabezpečená.
Pri výbere WordPress témy platí, že je lepšie radšej dvakrát merať a raz vytvoriť, ako raz vybrať a potom niekoľkokrát prerábať. Ak použijete pravidlá uvedené vyššie, ušetríte si množstvo starostí a času s vytvorením vášho webu.