Začnite používať tieto marketingové stratégie a zvýšte predaje na vašom eshope ešte dnes…
Máte eshop, no nedarí sa mu tak, ako by ste chceli? Máte málo zákazníkov, alebo sa k vám po prvom nákupe už nevrátia?
V tomto článku sa dozviete 7 marketingových nástrojov, ktoré vám pomôžu založiť eshop, ktorý skutočne zarába, alebo zvýšiť predaje na vašom už existujúcom eshope o stovky percent.
Emailing ako nástroj na opakované predaje
Ako ovplyvňuje grafika naše emócie?
Keďže na internete sa okolo vášho eshopu len tak ľudia neprechádzajú, bez toho, aby ste im o sebe dali vedieť, sa o vás nikto nedozvie. Investícia do reklamy je preto veľmi rozumný krok pre každého, kto chce na svojom eshope naozaj zarobiť.
Čo je PPC?
Existuje viacero spôsobov, ako sa dostať medzi ľudí a prilákať na váš eshop nových zákazníkov, no najefektívnejším a najrýchlejším je PPC reklama. PPC reklama (z ang. pay per click = platba za klik) je spôsob reklamy, kde platíte iba za kliknutia na váš odkaz, nie za zobrazenia. Platíte teda iba za zákazníkov, ktorí majú potenciálny záujem si u vás niečo kúpiť.
Analytické nástroje
Keďže takéto služby ponúkajú firmy ako Google alebo Facebook, ktoré sú tiež online, k vašej reklame dostanete aj analytické nástroje. Takto si viete presne pozrieť kedy, ako a koľko ľudí na vašu reklamu kliklo a koľko z nich vykonali akciu, ktorú ste od nich požadovali, či už to bol nákup alebo email.
Facebook Pixel
Google AdWords
Dnes jeden z najpopulárnejších spôsobov takejto reklamy. Ak by ste teraz šli na stránku Googlu a zadali nejaké kľúčové slová ešte pred tým, ako by vám ukázalo najlepšie vyhovujúce adresy, vyhodilo by vám to 1-4 reklamy hore a 1-4 reklamy dole. Tieto miesta na Googli sa kupujú formou aukcie, kde zohráva úlohu aj čas, kedy chcete, aby sa vaša reklama na googli pre daný výraz zobrazovala.
Facebook Reklama
Facebook Ads fungujú na podobnom systéme ako na Google. Rozdieľ však je v tom, že vás potenciálny zákazník nemusí hľadať, ale nájde ho za vás algoritmus Facebooku.
Vaša reklama sa teda bude zobrazovať iba ľuďom, ktorí by mohli mať o váš produkt záujem.
Facebook má veľmi dobré mierenie na cieľových zákazníkov. Reklama na Facebooku môže preto byť veľmi silným marketingovým nástrojom pre váš eshop. Zaujímavý je už len fakt, že Facebook na Slovensku dnes používa viac ako 1.5 milióna ľudí.
Zaujímavosť: 78 % zákazníkov, podľa portálu Midasto, vo veku 18 až 34 rokov v roku 2018 uviedlo, že produkty, ktoré si kúpili online, objavili vďaka reklame na Facebooku.
Emailing, jeden z najefektívnejších marketingových nástrojov, ak sa použije správne. Ak ovládate psychológiu predaja, alebo copywriting, emailing vám vrelo odporúčam. Dobrý email marketing môže niekoľkonásobne zvýšiť vaše predaje.
Ak si na email marketing samy netrúfate, alebo vám neprináša dosť vysoké konverzie, odporúčam vám najať si na takéto služby profesionálneho copywritera.
Ak chcete, aby vám email marketing prinášal výsledky, treba ho robiť pravidelne a cielene. Hoci vám možno neprinesie nových zákazníkov, môže značným spôsobom zvýšiť počet opakovaných predajov a stálych zákazníkov.
Jednorázový a Opakovaný predaj
Predstavte si, že k vám prišiel nový zákazník na základe vašej reklamy, ktorú videl buď na Facebooku alebo niekde inde. Síce vás predtým nepoznal, no kúpil si u vás produkt a bol spokojný.
Povedzme, že na jeho získanie ste na reklamu museli minúť 2,5€ a jeho nákup mal hodnotu 25€. Ak by ste však dokázali zákazníka prilákať na váš eshop znovu, z pôvodného pomeru 1:10 by sa mohol stať pomer kľudne 1:100.
Ako teda dosiahnuť to, aby u vás zákazník nakúpil znovu?
Skúste si od neho vypýtať email a pozvať ho k odberu newslettera. Ak by aj s odberom newslettra nesúhlasil, nič by ste nestratili.
Ak budete posielať emaily pravidelne a budú mať pre zákazníka zmysel otvárať ich, pravdepodobnosť, že u vás nakúpi znovu bude vysoká. Minimálne vás bude mať stále na očiach a spomenie si na vás pri ďalšom nákupe.
Takto sa z pôvodných 25€ môže stať pokojne 100€ a oveľa viac. A to len vďaka tomu, že ste si vypýtali email. Za investíciu 2,5€ je to celkom slušné zhodnotenie. Takto si navyše budujete lojálnych zákazníkov a už nemusíte míňať ďalšie peniaze na ich získanie.
Pozor na zákony
Tak, ako pri každej reklame, aj pri newslettri a pýtaní emailov musíte dodržiavať určité postupy a zákony, ak nechcete mať problémy. Jednoducho povedané, maily môžete posielať iba zákazníkom, ktorí sa do newsletteru prihlásili dobrovolne.
Keďže na internete nie je moc čo podpisovať, bude vám stačiť jednoduché zakliknuté políčko s nápisom “Súhlasím so spracovaním osobných údajov na komerčné účely.”
Ako získať od zákazníka email?
Jednoducho si ho vypýtajte. Buď pri príchode na stránku, alebo pri dokončení objednávky.
Keďže však dnes už majú ľudia väčšinou email plný iných komerčných emailov, len tak za nič sa k vám neprihlásia. Ponúknite im preto nejaký bonus za registráciu.
Aký bonus ponúknuť zákazníkom za prihlásenie do newsletteru?
Ak chcete zvýšiť efektivitu vaších emailov, odporúčam vám prečítať si niečo o Copywritingu, alebo si Copywritera na email marketing najať.
POZOR: V pätičke každého mailu musí byť možnosť sa z odberu noviniek kedykoľvek odhlásiť.
TIP: Programy na odosielanie emailov Mailchimp , Mailkit alebo Smartemailing
SEO (z ang. Search Engine Optimization = optimalizácia pre vyhľadávače)
SEO nastavenia vašej stránky určujú, kde sa vaša stránka bude nachádzať v Google alebo iných vyhľadávačoch. Na nastavenia SEO vplýva viacero faktorov, od “kľúčových slov,” ktoré zadávajú zákazníci do Google až po obsah stránky, nadpisy a podobne.
Ak napríklad predávate drevený nábytok a váš zákazník napíše do Google “drevený nábytok,” zobrazia sa mu výsledky podľa relevantnosti. Keďže pravdepodobne nie ste jediná firma, ktorá drevený nábytok predáva, bojujete o vrchné priečky so všetkými ostatnými firmami, ktoré majú svoj eshop.
Až 92% používateľov Google klikne na prvé 3 priečky. Celú prvú stránku si pozrie už len málo ľudí. No ak ste na 2 strane alebo ďalej… prakticky tam ani nie ste.
Ako sa dostať na najvyššie priečky?
To by chcel vedieť asi každý. Bohužiaľ, jednotná odpoveď neexistuje. Vyhľadávače totiž hodnotia vyše 200 kritérií na zoradenie stránok podľa relevancie. Aby toho nebolo málo, tieto kritériá sa stále vyvíjajú a menia.
Najdôležitejšie SEO nastavenia:
Kvalitný obsah
Obsah hrá dôležitú rolu v tom, či vašu stránku budú ľudia čítať alebo zdieľať. Čím viac zobrazení bude vaša stránka mať, tým relevantnejšia pre vyhľadávače bude. Vytvorte si na vašej stránke sekciu “O nás,” kde budete písať o tom, kto ste, čo robíte, aká je vaša vízia atd. Čím viac času strávia čitatelia na vašej stránke, tým lepšie.
Spätné odkazy
Spätné odkazy sú linky na váš web od tretích strán. Sú dôležitým kritériom pre SEO. Čím viac spätných odkazov na váš web máte, tým lepšie. Samozrejme závisí aj od toho, kto na vás odkazuje. Odkazy od známych a kvalitných stránok sú relevantnejšie ako odkazy od niekoho, koho nikto nepozná.
Kľúčové slová
Kľúčové slovo, alebo kľúčová fráza, je to, čo vaši zákazníci zadávajú do Googlu, keď si vás chcú nájsť. Kľúčové slová by ste mali používať na každej podstránke, ktoré s danou témou súvisia.
Dnes sú vyhľadávače už natoľko vyspelé, že dokážu rozoznať aj synonymá, takže nemusíte zbytočne vypisovať jedno slovo vo všetkých jeho formách. Optimálne by mali kľúčové slová obsiahnuť 5% vášho textu. Používajte kľúčové slová ako nadpisy, adresy, v článkoch, názvoch obrázkov. Skrátka všade, kde to je možné.
User experience, alebo užívateľský zážitok je dôležitý faktor, ak chcete, aby sa vaši zákazníci na vašej stránke dokázali orientovať. Ak napríklad umiestnite sekciu produkty niekam dole do rohu takým písmom, že si ho len sotva niekto všimne, pravdepodobne ich veľa nepredáte.
Je dôležité, aby vaša stránka bola prehľadná a nastavená tak, aby sa v nej zákazníci dokázali ľahko a jednoducho orientovať.
Investícia do UX môže byť veľmi dobrou investíciou najmä vtedy, ak máte na stránke veľa produktov a nie je ľahké sa v nej orientovať.
Máte funkčné UX?
Predstavte si, že vojdete do predajne s potravinami, kde si chcete kúpiť napríklad chlieb. Ste zvyknutý, že chlieb je väčšinou niekde v pravom zadnom rohu, tak si to namierite rovno tam.
No a tam, kde by mal byť chlieb je zrazu krmivo pre psy. Prejdete sa teda po obchode a po 10 minútach konečne nájdete chlieb na úplne vrchnej poličke medzi oblečením a navyše tam nie je žiadny rebrík.
Keď už sa konečne dostanete k pokladni, zistíte, že najprv musíte podliezť 2 regále, preskočiť poličku, 3x sa otočiť okolo vlastnej osy a pani pri pokladni by komunikovala v cudzom jazyku.
Keď už by ste sa konečne dostali k platbe, mali by ste u seba iba hotovosť ale daná spoločnosť by vám umožnovala iba platbu kartou.
Samozrejme takto to asi v žiadnej kamennej predajni nevyzerá. Veľa webov však áno, a majitelia si to niekedy vôbec neuvedomujú.
Koľko stojí UX a ako prebieha?
Samozrejme, na to, aby váš web nevyzeral ako naša pomyselná predajňa si vystačíte sami. UX na profesionálnej úrovni vás však môže vyjsť niekedy aj viac ako tvorba samotného webu. Prebieha vlastne ako sociálny experiment, kedy sa zoberie vzorka ľudí, ktorí dostanú nejaké zadanie. Následne sa sleduje, kde zaváhali alebo sa zasekli. Potom sa to upraví, nadizajnuje a testuje znovu, až kým stránka nie je pre používateľov tak jednoduchá, ako keď si zabehnete do potravín kúpiť chlieb
UI
User interface, alebo užívateľské rozhranie je rozmiestnenie tlačítok a funkcií na stránke tak, aby ich užívatelia dokázali nájsť intuitívne.
UX a UI sú si veľmi blízke. Keby prirovnáme UX a UI k autu, UI by boli stierače vedľa volantu, zapalovanie tam kde má byť, tlačítka na prednom paneli a podobne. UX by potom znamenal zážitok z UI, čiže príjemný dotyk, podsvietenie, vyhrievané sedačky a podobne.
Grafické spracovanie stránky priamo ovplyvňuje naše emócie.
Ak je produkt, o ktorý máme záujem nekvalitne nafotený, rozmazaný, malý, nečitateľný, má škaredé pozadie alebo pôsobí neprofesionálne, máme tendenciu znižovať našu dôveru v samotnú stránku alebo produkt a tým aj naše šance na kúpu.
Predstavte si stránku zubnej ambulancie. Ak by ste si ako titulnú fotku nastavili vystrašené výrazy vašich pacientov, škaredé zuby alebo rôzne choroby a kazy, pravdepodobne by ste veľa klientov neprilákali.
Naopak usmiate tváre, žiarivo biele zuby alebo pekná ambulancia môže zákazníkov prilákať viac.
Heureka, Pricemania, Google nákupy a podobné online porovnávače cien sú u nás čím ďalej tým častejšie používané. Okrem toho, že vaši zákazníci majú ďalší zdroj, ako sa o vás dozvedieť, sú aj výborným zdrojom spätných odkazov.
Pre fulltextové vyhľadávanie sú tieto stránky zdarma. Avšak v takejto podobe vás užívateľ nájde iba vtedy, ak zadá presný názov vášho produktu a nebude vás možné zaradiť do kategórie.
Pre každý porovnávač budete potrebovať vlastný XML feed. Čo sa týka platieb, platíte na takzvanom CPC (cost per click) princípe. CPC princíp funguje tak, že si dobijete kredit, ktorý sa vám odráta až po tom, ako sa zákazník preklikne na vašu stránku.
Ľudia radi nakupujú, no nemajú radi pocit, že im je predávané. Copywriting je spôsob práce s textom na princípe psychologie predaja. Jeho hlavnou funkciou je upraviť predajné texty tak, aby boli pre čitateľa zrozumiteľné, jasné a aby vykonal akciu, ktorú od neho požadujeme.
Výber správnych slov a emócií je pre predaj kľúčový a môže zvýšiť konverzie o desiatky až stovky percent. Viac o CopyWritingu a jeho význame.
To, čo o vás hovoria vaši zákazníci má tisíc krát vyššiu hodnotu ako to, čo o sebe poviete vy.
Viac ako 70% klientov hľadá na eshope referencie a rozhoduje sa pre nákup podľa nich, aj napriek tomu, že tieto referencie ste si vybrali vy sami.
Ak si chcete prečítať o tom, ako si založiť eshop viac, prečítajte si náš hlavný článok Ako založiť eshop
Ak vám informácie v tomto článku prišli užitočné, alebo ak poznáte niekoho, komu by mohli pomôcť, zdieľajte ho prosím na vašich sociálnych sieťach.
Ak máte nejaké otázky, radi vám na ne odpovieme v komentároch, alebo si môžeme dohodnúť konzultáciu, či už osobne alebo online.