Kompletný návod ako si založiť eshop, čo to reálne obnáša a načo sa pripraviť. Tento návod vás privedie k prvým zárobkom.
Rozmýšľate nad založením eshopu, no neviete, čo všetko to obnáša? Máte už chaos v útržkoch informácií, ktoré nájdete všade na webe, no nedajú vám jednoznačnú odpoveď na nič?
Nie ste v tom sami…
Veľa ľudí sa vzdá svojho sna na vlastný eshop, práve kvôli tomu, že nevedia ako na to a pripravujú sa tak o nemalé zisky.
V BugesWebe sme sa to rozhodli zmeniť. Ponúkame vám preto komplexný článok o tom, ako si založiť eshop od A po Z.
V tomto článku sa dozviete naozaj všetko, čo potrebujete vedieť. Nikde na Slovensku nenájdete podrobnejší návod na jednom mieste. Už sa viac nemusíte predierať 50 stránkami len pre to, aby ste si poskladali aspoň základný obraz o tom, čo potrebujete o založení eshopu vedieť.
Nie je to čítanie na 5 minút, no garantujem vám, že ak si ho prečítate celý, budete mnohonásobne lepšie pripravený ako vaša potenciálna konkurencia.
Už teraz nakupujeme väčšinu vecí online, no očakáva sa, že do roku 2040 budeme online nakupovať až 95% vecí.
Aj napriek tomuto faktu, vyše polovica podnikov na Slovensku nemá vytvorený svoj e-shop…
A tu vzniká obrovská príležitosť pre tých, ktorí sa chopia príležitosti a založia si svoj eshop práve teraz.
Ako funguje eshop, čo všetko založenie eshopu obnáša?
Cieľová skupina: Kto sú moji zákazníci?
Ecommerce boom: Ako zmenila pandémia COVID-19 nákupné správanie Slovákov
Právne aspekty a forma podnikania s eshopom
Čo musia obsahovať obchodné podmienky
Spôsoby platby a ako vybrať platobnú bránu
Aké možnosti máte na tvorbu vášho eshopu
Ako prebieha tvorba eshopu s agentúrou?
Fáza 1: Predtým, ako sa pustíte do realizácie eshopu
Každý úspešný eshop sa skladá 3 základných pilierov na ktorých stojí a bez ktorých by vlastne ani nefungoval. Každý z nich je rovnako dôležitý.
1. Výber platformy – Pod platformou si predstavte online priestor na umiestnenie vášho eshopu. Podobne ako pri výbere kamennej predajne, výber správnej budovy, v tomto prípade platformy, je veľmi dôležitý pre váš budúci rast.
2. Produkt – Či už vlastníte kamennú predajňu, alebo chcete začať čisto s eshopom, kľúčovú rolu budú hrať produkty, ktoré na ňom budete predávať. Každý produkt by mal byť detailne popísaný. Z čoho je vyrobený, kde sa vyrába atď. Možno sa to nezdá, ale zákazníci si čím ďalej tým viac potrpia viac na kvalitu ako na cenu, či už ide o jedlo, elektroniku alebo o oblečenie, takže tento faktor určite nepodceňujte.
3. Uskladnenie produktov – Či už hovoríme o eshope alebo o kamennej predajni, produkty treba vždy niekde skladovať. Jedným zo spôsobov, akým sa dajú riešiť skladové priestory pri eshope (bez kamennej predajne) je Affiliate marketing. O affiliate marketingu si povieme viac v ďalšej časti článku.
1. Dodanie a doprava – Pošta, kuriér, odber v zásielkovni, osobný odber… Ľudia chcú mať na výber. A aby toho nebolo málo, tovar chcú mať doma hneď na druhý deň (až 92% ľudí na Slovensku). Na začiatku nebude vadiť ak nebudete poskytovať všetky druhy dopravy, ale časom by ste ich mali pridať čo najviac.
2. Platobné brány – Podobne ako pri možnostiach dopravy, aj pri platbe si ľudia radi vyberajú rôzne spôsoby. Podľa online portálu Forbes.sk je najpopulárnejším spôsobom platby na Slovensku platba hotovosťou pri doručení na dobierku. Tento spôsob využíva až 65% Slovákov. Na rozdiel od Slovákov tento spôsob platby využíva iba 13% obyvateľov Európy.
3. Dodávateľ – Ak si produkty nevyrábate sami, určite budete chcieť kvalitného a spoľahlivého dodávateľa. Tu treba myslieť do budúcna hneď na začiatku. Nechcete predsa, aby vám došli zásoby, alebo dodávateľ z ničoho nič prestal komunikovať a zničil vám dlho budovanú reputáciu. Spoľahlivý dodávateľ je základom úspešného eshopu.
1. Zákaznícka podpora – Zákaznícka podpora hrá dôležitú rolu pri každom shope a eshope. Nie náhodou sa hovorí, že “dobrý obchod spoznáš podľa vybavenia reklamácie”. V každom prípade, každá minca má 2 strany.
Ak príde zákazník s prosbou o pomoc a my mu ochotne pomôžeme, odíde spokojný aj v prípade, ak by sme jeho problém nevyriešili. Vidí snahu a ochotu, a preto nás odporučí aj jeho priateľom a mi tak môžeme získať nových zákazníkov, dobrú reputáciu a vyššie zisky.
2. Marketing – Ak o vás ľudia nebudú vedieť, nenakúpia u vás. Preto sa nebojte investovať do reklamy. Ak sa pýtate, aký druh reklamy zvoliť, alebo akú platformu, odpoveď je naozaj jednoduchá… Choďte tam, kde sú vaši zákazníci.
Ak predávate módne oblečenie pre mladých ľudí, ideálne miesto pre Vás je Instagram, keďže tínedžeri trávia najviac času práve tam.Je lepšie mieriť reklamou na 10 zákazníkov, pre ktorých produkt dáva zmysel, a pravdepodobnosť, že nakúpia je vysoká, ako na 1000 ľudí, ktorý s vaším produktom nemajú nič spoločné.
3. Branding – Spoločnosti ako Nike, Mercedes alebo Apple si môžu vypýtať niekoľko násobne viac peňazí za rovnaký produkt ako konkurencia, a to len vďaka značke. Značka nie je len pekné logo. Značka je symbol dôvery a kvality.
Neobmedzená doba predaja – Jedna z najväčších výhod eshopov je, že si môžete kúpiť čo chcete a kedy chcete, 24 hodín, 7 dní v týždni, bez toho, aby ste museli niekam chodiť.
Pestrosť – Keďže online obchody nepotrebujú mať svoje produkty vystavené na poličkách, môžu si dovoliť skladovať a vystavovať väčšie množstvo produktov.
Nízke vstupné náklady oproti kamennej predajni – Keďže nemusíte vlastniť obrovské sklady, platiť zamestnancov, a prenajímať priestory na predaj, na začiatok podnikania s webom nebudete potrebovať tak vysoký kapitál ako pri kamennej predajni a môžete sa rozbehnúť rýchlejšie.
Nepodlieha vonkajším faktorom – Či už je to vzdialenosť zákazníka od obchodu, rôzne sviatky, kedy nie je obchod otvorený, otváracia doba, nedostatok času, alebo napríklad výnimočná situácia. Eshop týmto faktorom nepodlieha. Nakúpite v ňom 24 hodín denne, 7 dní v týždni, či už je sviatok, noc, alebo bývate na opačnom konci sveta, a stačí vám na to pár minút.
Mezinárodný predaj – Keďže eshop existuje vo virtuálnom svete, môžete vaše služby a produkty ponúkať po celom svete.
Referencie – To, čo o vás povedia iní má tisíc-krát väčšiu hodnotu ako to, čo o sebe poviete vy. Keďže na svoj eshop môžete pridať referencie od vašich spokojných zákazníkov, zvyšujete dôveru, ktorú k vám zákazníci majú.
Neustále rastúci trh – V roku 2008 nakupovalo na internete iba 23% ľudí, v roku 2018 to už bolo 59% a do roku 2040 očakávame, že toto číslo sa vyšplhá na 95% a nakupovať online budeme takmer všetko.
Vzbudzuje dôveru – Takmer všetci veľkí hráči, ako Lidl, Tesco, Škoda alebo Volkswagen majú svoj eshop. Nie len, že im eshop zvyšuje predaje, ale vyzerajú v očiach zákazníkov aj väčšiu dôveru.
Nutné technické zručnosti – Musíte mať aspoň základné technické zručnosti, čo sa týka práce s počítačom a eshopom samotným
Skladové zásoby – Ak predávate spotrebný tovar, ktorý má expiráciu, je možné, že ho časom budete musieť vyhodiť, pretože ho nestihnete predať.
Nevhodný pre niektoré produkty – Ak napríklad predávate zmrzlinu, cez eshop je to vzhľadom na prepravu takmer nemožné, alebo veľmi nákladné.
Zákazník si tovar nemôže vyskúšať – Niektorých zákazníkov môže práve tento faktor odradiť od toho, aby si produkt kúpili.
Reklamácie – Keďže zákazníci si tovar nemôžu vyskúšať, bude sa vám často stávať, že budú požadovať výmenu produktu alebo vrátenie peňazí. Najčastejšie požadujú zákazníci výmenu tovaru v módnom sektore, pretože často neodhadnú svoju veľkosť.
Žijeme v dobe zákazníka, to vám povie dnes takmer každý, kto sa aspoň trochu pohybuje vo svete biznisu.
Často sa na to vo svete biznisu zabúda, ale tak, ako nemôže existovať oheň bez kyslíka, nemôže existovať predaj bez zákazníka.
Pri zakladaní eshopu myslite v prvom rade na vašu cieľovú skupinu zákazníkov.
Koľko majú rokov? Aká je ich finančná situácia? Ako často a koľko podobných produktov si kupujú? Aká je ich hlavná motivácia ku kúpe týchto produktov? Aké informácie potrebujú? Kde takéto produkty vyhľadávajú? Aké sociálne siete používajú?
Pre úspešné fungovanie eshopu potrebujete nielen poznať odpovede na tieto otázky, ale aj ich aj funkčne zakomponovať do vášho eshopu, aby vám skutočne priniesli výsledky. Ak napríklad predávate kozmetické produkty, je veľká pravdepodobnosť, že vašich zákazníkov bude zaujímať napríklad porovnanie podobných produktov alebo inšpirácie na ich používanie. Môžete si založiť blog, alebo kanál na YouTube a odkazovať na váš eshop. Vaši zákazníci tak získajú nielen povedomie, že existujete, ale budú si vedieť aj predstaviť, ako sa tieto produkty používajú a celkovo sa tak zvýši šanca, že si tieto produkty kúpia u vás (o to viac, ak vaša konkurencia takéto niečo nemá).
Poznanie cieľovej skupiny vášho eshopu vám ušetrí čas aj peniaze. Zakladanie e-shopu bez jasného poznania cieľovej skupiny môže viesť k plytvaniu vášho času a zdrojov. Ak viete, koho oslovujete, môžete sa vyhnúť náhodnému skúšaniu prístupov a inovácií, ktoré nemusia fungovať. Poznanie vašej cieľovej skupiny vám dáva lepšiu predstavu o tom, kde a ako investovať vaše peniaze a energiu. Môžete sa rozhodnúť pre najvhodnejšie marketingové stratégie, výber produktov, a dokonca aj pre vývoj funkcií vášho e-shopu, ktoré najlepšie vyhovujú potrebám vašich potenciálnych zákazníkov.
Tento krok by preto mal byť jednou z prvých úloh, ktorú si zadáte pri plánovaní vášho e-shopu.
Viac podobných štatistík nájdete na: https://midasto.sk/ecommerce-statistiky/ a https://www.searchlogistics.com/learn/statistics/ecommerce-statistics/
Príchodom pandémie v roku 2020 zaznamenal ecommerce obrovský nárast v počte online nákupov a v počte novo vytvorených webov a eshopov. Ľudia nemali možnosť chodiť do fyzickej predajne, a preto jediný spôsob ako sa dostať k želaným produktom bol pomocou online nákupov.
Hoci ecommerce boom, podobne ako pandémia, upadol, faktom stále ostáva, že aj ľudia, ktorí nikdy pred tým cez eshop nenakupovali, teraz nakupujú podstatnú časť produktov online.
Prechod do online sveta nepomohol iba zákazníkom dostať sa k produktom, ktoré chcú, ale pomohol aj firmám, ktoré si stihli vytvoriť eshop, prežiť tieto ťažké roky.
Veľa ľudí začalo teda kamenné predajne využívať ako priestor, kde si môžu fyzické produkty pozrieť a vyskúšať. Finálny nákup však často považujú cenovo výhodnejší a pohodlnejší online. K tomuto tvrdeniu prispieva aj fakt, že až 57% ľudí hľadá počas nákupu v kamennej predajni lacnejšiu alternatívu a informácie o produkte (33%) na internete.
Pri zakladaní e-shopu je dôležité pochopiť, že online a offline zákazníci môžu mať rozdielne správanie a očakávania. V tabuľke nižšie preto nájdete hlavné rozdiely medzi týmito dvoma skupinami a ako tieto rozdiely ovplyvňujú prístup k podnikaniu v online prostredí.
Aspekt | Online Zákazníci | Offline Zákazníci |
Rozhodnutia o Produktoch | Preferujú široký výber a rýchlu dostupnosť. Dôležité sú jasné informácie o produkte. | Preferujú kvalitu a značku. Osobná skúsenosť s produktom môže byť rozhodujúca. |
Marketingová Stratégia | Dôležité sú online kanály ako sociálne médiá a e-mailový marketing. Hodnotenia a recenzie sú kľúčové. | Tradičné marketingové metódy ako letáky, inzercia v tlači, alebo osobné odporúčania. |
Cenová Stratégia | Citliví na cenu, porovnávajú ponuky. Akcie a zľavy môžu byť účinné. | Menej citliví na cenu, zameraní na hodnotu a kvalitu služby. |
Zákaznícky Servis | Preferujú rýchlu a efektívnu online podporu, ako je chat alebo e-mail. | Ocienia osobný prístup, ako je telefonická podpora alebo pomoc v kamennom obchode. |
Dizajn a Funkčnosť Webu | Web musí byť intuitívny s jednoduchým nákupným procesom. Mobilná kompatibilita je nevyhnutná. | Fyzický vzhľad obchodu a atmosféra sú dôležité. 33% zákazníkov hľadá doplnkové informácie o produktoch na webe. |
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo sú ľudia ochotný zaplatiť za niektoré veci viac, ako za ostatné?
Prečo nám príde 50 000€ ako rozumná cena za nový Mercedes, ale za Fábiu už nie?
Prečo si ľudia kupujú iPhony aj napriek tomu, že za rovnakú cenu dostanú „výkonnejší“ android?
Odpoveďou je, že ľudia nakupujú podľa ceny iba vtedy, ak nevidia rozdiel.
Jednoduchosť – Ľudia milujú jednoduché veci. Ľudia nechcú študovať nudné manuály a stráviť hodiny študovaním pred tým, ako môžu produkt začať používať.
Zoberme si ako príklad Apple. V čase, keď ste na jeden počítač potrebovali obrovské priestory a odbornú pomoc k tomu, aby ste ho vôbec zapli, Apple prišiel s počítačom, ktorý stačilo zapojiť do elektriny a mohli ste na ňom hneď začať pracovať.
Bezpečnosť – Hlavne v odboroch, kde na bezpečnosti záleží. Ak vám poviem “Bezpečné auto”, čo vám napadne ako prvé? Pravdepodobne Volvo, pretože si zakladajú najmä na bezpečnosti.
Kvalita – Ak vám poviem “Kvalitné auto”, čo vám napadne ako prvé? Pravdepodobne Mercedes alebo BMW. To isté by sme mohli spraviť s technikou alebo oblečením.
Sociálny status – Apple, Rolex, Bentley… Ľudia chcú drahé veci už len preto, lebo sú drahé. Ľudia chcú mať pocit, že sú výnimoční a majú niečo, čo si nemôže dovoliť hocikto.
Predstavte si situáciu, že ste spustili reklamu a prišli k vám zákazníci. Nakúpili u vás a boli spokojní.
Dajme tomu, že na to, aby ste získali jedného zákazníka ste minuli 3€ a priemerná hodnota nákupu bola 50€.
Ak u vás nakúpil raz a už sa nevrátil, jeho celoživotná hodnote pre vás bola 50€.
Ale čo ak si od takéhoto zákazníka vypýtate email a začnete mu posielať newsletter?
Je celkom pravdepodobné, že sa k vám takýto zákazník vráti a nakúpi u vás znovu a znovu, a jeho hodnota pre vás sa tým zvyšuje. Navyše ani nebudete musieť vynaložiť ďalšie peniaze na jeho získanie, pretože už o vás vie a je s vašimi službami a produktmi spokojný.
Ak je s vašimi službami spokojný nakúpi u vás raz za 2 mesiace za 50€ po dobu 10 rokov , jeho celoživotná hodnota pre vás je 6 000€. Celkom fajn, že vás to stálo iba vypýtať si jeho mailovú adresu a pridať ho do newslettra, ktorý posielate aj tak.
Samozrejme, nestane sa to len tak. Ak chcete, aby sa k vám zákazník stále vracal, musíte mu na to dať dôvod. Využiť na to môžete rôzne špeciálne newslettery (môžete k nim pridať aj zľavy), napríklad pri príležitosti nejakého sviatku, MDŽ, deň detí a podobne.
Ďalšou z možností, ako si udržať zákazníkov a dostať ich k opätovnému nákupu, je vytvoriť vernostný program, kde môžu zbierať body a následne za to dostanú napríklad zľavu, alebo nejaký produkt. Dobrým príkladom by mohla byť každá desiata pizza zadarmo.
Pri spotrebnom tovare môžete vytvoriť systém predplatného, kedy zákazníkovi posielate pravidelne váš produkt, až kým predplatné nezruší.
V rámci spoluprác využite aj kupónové weby ako napríklad Bonipo.sk, ktoré dokážu zvýšiť hodnotu košíka.
Takto si potom budujete dôveru a značku, vďaka čomu sa zvýšia aj vaše tržby a počet zákazníkov.
Podnikanie s eshopom je podnikanie ako každé iné. To znamená, že tak ako pri všetkých druhoch podnikania budete potrebovať živnosť, alebo s.r.o. V opačnom prípade to je nelegálne a hrozí vám za to pokuta a v horšom prípade aj odňatie slobody až na 8 rokov.
Neoprávnené podnikanie: https://www.podnikajte.sk/registracne-povinnosti/neopravnene-podnikanie-kontrola-sankcie
Rozdielov medzi živnosťou a s.r.o. je celkom veľa. Keďže tieto zákony a povinnosti sa často menia, a my nie sme právnici, povieme si len všeobecné fakty, ktoré potrebujete vedieť pri výbere vášho druhu podnikania. Rozdiely sa však líšia aj podľa segmentu, a preto je lepšie tento faktor konzultovať s právnikom.
Živnosť | S.r.o. | |
Založenie | Lacnejšie a jednoduchšie | Drahšie, náročne, trvá dlhšie |
Účtovníctvo | Jednoduché účtovníctvo | Podvojné účtovníctvo |
Zmeny | Jednoducho na úrade | Schvaľuje súd |
Odvody | Prvý rok len zdravotné odvody | Všetky odvody od začiatku |
Ručenie | Celým svojím majetkom | Do výšky imania firmy |
Osobne – na obvodnom, alebo mestskom úrade
Elektronicky – Pri tejto možnosti odporúčam využiť tieto portály:
– Firmáreň – https://www.firmaren.sk
– BrightIdeas – https://www.brightideas.sk
Sú nudné, nikto ich nečíta, no aj tak ich každý eshop musí obsahovať…
Áno, hovorím o obchodných podmienkach.
Možno si teraz kladiete otázku: “Na čo vôbec potrebujem obchodné podmienky?”
Odpoveď znie zákon. Je množstvo informácií, o ktorých musíte zákazníka informovať ešte pred uzatvorením zmluvy, teda pred tým, ako si u vás zákazník niečo záväzne objedná.
Spísať všetky informácie do jedného dokumentu nie je až také jednoduché ako sa môže zdať. Túto situáciu nezľahčuje ani fakt, že všetky druhy obchodných podmienok sa musia pre každý eshop vypracovať na mieru.
Veľa prevádzkovateľov internetových obchodov sa preto inšpiruje u konkurencie, alebo používa rôzne vzorové dokumenty. Keďže ich väčšinou píšu prvýkrát, spravia v nich veľa chýb, a potom na to doplatia rôznymi pokutami od Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI).
Takisto vám neodporúčam kopírovať obchodné podmienky od vašej konkurencie, keďže každý obchoduje iným spôsobom, a potrebuje iné obchodné podmienky. Takisto riskujete, že ak má konkurencia v obchodnych podmienkach chybu, budete ju tam mať aj vy.
Takéto pokuty majú väčšinou sa pohybujú od 500€ a vyššie, takže určite odporúčam priplatiť si za profesionálne služby, prípadne nechať si poradiť od právnika. V konečnom dôsledku na tom ušetríte nemalé peniaze aj čas.
Identifikačné a kontaktné údaje prevádzkovateľa eshopu
Informácia o orgáne dozoru
Platobné a dodacie podmienky
Reklamačný poriadok
Informácia o možnosti odstúpiť od zmluvy a vzorový formulár pre odstúpenie od zmluvy
Informácia o možnosti využitia alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov
GDPR – Informácie o ochrane osobných údajov
Identifikačné a kontaktné údaje prevádzkovateľa eshopu
GDPR je dokument, ktorý vám zaberie niekoľko strán. Musí obsahovať informácie o tom:
GDPR sa vzťahuje aj na registráciu na stránke, komentáre k článkom, správy cez kontaktný formulár a aj na referencie od zákazníkov. Toto všetko musíte mať zahrnuté v dokumente o GDPR.
Komentáre k článkom – Ak klient, ktorý nie je registrovaný, chce napísať komentár k článku, musí sa mu objaviť nezakliknuté políčko (klient ho musí vedome zakliknúť) “Týmto dávam súhlas, že (meno firmy) môže spracovávať moje meno a email, na účely komentáru na tejto stránke. Obchodné podmienky som si prečítal a súhlasím s nimi”
Ak je Klient už registrovaný, toto tlačítko tam mať netreba, pretože súhlas na spracovanie GDPR dal už pri registrácii.
Faktúry a účtovníctvo musia byť zo zákona uchovávané minimálne 10 rokov.
Ostatné údaje limit nemajú, a však musí to byť rozumná doba, ktorú dokážete obhájiť pred kontrolou.
Viac o GDPR
Rovnako ako pri kamennej predajni, tak aj pri eshope musia byť spotrebiteľovi sprístupnené informácie o tom:
Pri nákupe cez internet má zákazník zo zákona 14 dní od prevzatia tovaru na odstúpenie od zmluvy. Na túto skutočnosť musí byť taktiež vopred upozornený. K tejto informácii musíte taktiež priložiť vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy.
Vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy musí byť zo zákona priložený ku každej objednávke v maily (väčšinou PDF súbor). Obsahovať musí najmä:
Viac o Obchodných podmienkach
Poznámka: Obchodné podmienky, spolu s formulárom na odstúpenie od zmluvy musia byť priložené v maily o potvrdení objednávky. Ak tam nie sú, hrozí vám za to pokuta.
Cookies sú malé textové súbory, ktoré webové stránky ukladajú na počítači alebo na mobilnom zariadení používateľa, keď navštívi stránku. Umožňujú webovým stránkam „zapamätať si“ akcie alebo predvoľby používateľov na určitú dobu.
Cookies sú dôležité pre správnu funkčnosť vášho e-shopu, napríklad pre udržiavanie tovaru v nákupnom košíku počas prehliadania, zapamätanie si predvoleného jazyka alebo prihlasovacích údajov, správne načítanie mapy alebo videa a tak podobne. Je možné ich využiť aj na marketingové účely, napríklad sledovanie nákupného správania zákazníkov (kam klikajú a tak podobne) a zlepšiť tak funkcionalitu a jednoduchosť používania vášho eshopu.
Podľa právnych predpisov GDPR musia webové stránky informovať používateľov o používaní cookies a získať ich súhlas pred ich ukladaním, okrem cookies nevyhnutných pre funkčnosť stránky. Musí byť jasne špecifikované, aké cookies stránka používa a na aké účely. Pre jednoduché nastavenie a implementáciu cookies odporúčame plugin Complianz.
Nedodržiavanie týchto právnych predpisov môže viesť k vysokým pokutám (= porušenie GDPR).
Na eshop môžete umiestniť buď produkty, ktoré už máte v kamennej predajni, alebo vytvoríte špeciálne produkty, ktoré sa budú dať kúpiť iba na eshope.
Ak práve začínate a rozmýšľate aký produkt zvoliť a čo predávať, ponúkam vám návod ako vybrať produkt, ktorý sa bude predávať.
Spýtajte sa sami seba:
Predávajte to, čo chcú ľudia, nie to, čo sa páči vám…
Je síce fajn, že máte radi starožitné bábiky z 20 storočia, ale ak neexistuje na trhu dostatočný dopyt po tomto produkte, nikdy sa vám nepodarí rozbehnúť úspešný eshop.
Neexistujúci dopyt po produkte je najčastejšia príčina neúspechu.
Ak chcete rozbehnúť podnikanie orientované na produkt, musíte dodržať tieto 4 veci:
Detailný popis produktov na vašom eshope je dôležitý z niekoľkých hľadísk:
Dobrý popis produktu by mal byť detailný, jasne pochopiteľný, obsahovať výhody produktu (ako zlepší zákazníkovi život, keď si ho kúpi), obsahovať kľúčové slová a frázy, ktoré zákazníci píšu do vyhľadávačov a obsahovať vizuálne prvky (najlepšie sú šťastní ľudia, ktorí ten produkt používajú).
Najžiadanejšie kategórie na slovenskom trhu sú:
Ak si chcete prečítať viac o tom, čo Slováci nakupujú online, kliknite na: https://www.forbes.sk/barometer-online-nakupovania-slovaci-chcu-tovar-hned-najradsej-platia-kesom/
Jeden produkt… jeden druh produktov… viac druhov… veľa druhov…
Čo je lepšie?
Na toto neexistuje jednoznačná odpoveď…
Tak, ako existujú eshopy, kde sa predáva iba jeden druh produktu, napríklad kvety, existujú obchody, kde nájdete takmer všetko, od elektroniky až po drogériu a domáce potreby.
Na začiatok je však určite lepšie začať s jedným druhom produktov a postupne k ním pridávať doplkové produkty, ktoré súvisia s hlavným produktom.
V prvom rade sa sústreďte na pridanú hodnotu.
Ľudia nakupujú podľa ceny iba vtedy, ak nevidia rozdiel.
Cenová stratégia, je krátkodobá a dlhodobo neudržateľná stratégia. Môžete ňou na chvíľu predbehnúť konkurenciu, ale ak je jediný rozdiel medzi vami cena, vždy príde niekto, kto ju dá ešte nižšie a budete ju donekonečna znižovať a časom si rozbijete trh.
Ľudia si zvyknú na nízke ceny, a vy sa ocitnete na mŕtvom bode, kedy budete musieť predať enormné množstvo produktov, aby ste vôbec firmu udržali nažive.
Ponúknite niečo, čo viete ponúknuť iba vy. Niečo, čo vaša konkurencia ponúknuť nemôže, alebo neponúka. Či už je to doprava hneď na druhý deň, malý darček, rôzne bonusy, ekologické balenie, extra služby, alebo…
Skrátka niečo extra.
V podstate neexistuje žiadne pravidlo, podľa ktorého sa určuje cena produktu alebo služby. Cena je neurčitá vec, ktorú si stanovia predajca a kupujúci medzi sebou.
Jediné pravidlo, ktorého sa musíte držať je, že hodnota, ktorú dostane kupujúci je vyššia, ako cena, ktorú zaň zaplatil.
Ľudia sú ochotný zaplatiť si za produkt, ak rieši ich problém, šetrí ich čas, alebo im prináša väčšiu hodnotu, ako je jeho cena.
Ak vám napríklad ponúknem konzultáciu za 100€, a vďaka nej sa vám podarí ušetriť 1000€, hodnota, mojej služby je vyššia ako jej cena a teda je pre vás výhodné si ju kúpiť.
Pokiaľ chcete dlhodobo podnikat a rozvijat svoj eshop, na konci musite byt v zisku.
To znamená, že do ceny produktu musíme zahrnúť aj:
Celková rovnica na vypočítanie ceny produktu môže vyzerať napríklad takto:
Cena, za ktorú nakúpite / vyrobíte produkt + Náklady (na eshop, podnikanie, výplaty, reklamu, marketing, branding,odvody) + Zisk = Marža
Cenu produktu môžete určiť aj pomocou metódy porovnania s trhom – Porovnajte si podobné produkty, ktoré už sú na trhu. V čom je váš produkt lepší a v čom má naopak nedostatky? Stanovte približne rovnakú cenu podľa toho, či je váš produkt lepší, alebo mu niečo oproti tomu druhému chýba.
Keď už máte založený eshop, nahodené produkty a poriešených dopravcov, chýba vám už len jedna vec. Nastaviť platobné systémy.
Rovnako, ako pri doprave, tak aj pri platbách, ľudia chcú mať na výber. Nemusíte ponúkať všetky druhy platieb, ale čím viac ich máte, tým lepšie. Veľa ľudí zaváha pri objednávaní, ak im nevyhovuje spôsob platby, pretože sa boja o spreneverenie svojich údajov.
V súčasnosti existujú 3 spôsoby, ako vám zákazník môže za tovar zaplatiť:
Možnosť platby pomocou platobnej brány zvýši počet dokončených objednávok a celkovú spokojnosť vašich zákazníkov s nákupným procesom.
Sú to systémy zabezpečujúce bezpečnosť platby cez internet. Existujú 2 typy platobných brán – platobné brány Bánk a brány platobných Inštitúcií.
Veľkou výhodou tohto riešenia je vysoká dôveryhodnosť. Na druhú stranu je to aj dôvod, prečo sú poplatky za sprostredkovanie platobných brán od bánk vyššie.
Banky si účtujú za svoje služby poplatky vo forme podielu na zisku. Väčšinou je to okolo 2% plus fixný poplatok za každú transakciu, pár centov. Banka si svoj podiel môže odrátať hneď, alebo raz mesačne.
Vybaviť takúto platobnú bránu pre váš eshop nie je až také jednoduché. Najprv si musíte vypýtať ponuku od banky a počkať na schvaľovací proces. Keď ste začínajúca s.r.o. Ak nemáte žiadnu históriu v podnikaní, je veľmi malá šanca, že vám platobnú bránu povolia.
Ak už aj históriu máte, neznamená to, že vám banka bránu hneď schváli. Banka vtedy posudzuje, či váš projekt nie je rizikový, či nerobíte so zbraňami, výživovými doplnkami alebo sexuálnymi pomôckami a podobne.
Na základe toho sa potom rozhodnú, či vám platobnú bránu poskytnú alebo nie.
Ak už dostanete povolenie, môžete si na váš eshop nainštalovať plugin príslušný danú bránu. Najprv sa spraví testovacie kolo a ak prebehne všetko v poriadku, dostanete ostré údaje a môžete prijímať platby.
Ak nemáte wordpress, implementácia platobnej brány je o niečo komplikovanejšia, a rieši ju programátor, ale banka vám k tomu dá aj podrobnú dokumentáciu, takže obvykle to nie je problém.
Takýto PlugIn môže mať priamo banka, ale obvykle ho nemá, takže si ho musíte kúpiť. Cena pluginov je 50€ až 200€ za rok.
CardPay: https://platobnebrany.sk/produkt/cardpay/
TatraPay: https://platobnebrany.sk/produkt/tatrapay/
ComfortPay: https://platobnebrany.sk/produkt/comfortpay/
eCard: https://platobnebrany.sk/produkt/ecard/
ePlatby: https://platobnebrany.sk/produkt/eplatby/
SporoPay: https://platobnebrany.sk/produkt/sporopay/
Platba 24: https://platobnebrany.sk/produkt/platba-24-ceska-sporitelna/
Výhodou tohto riešenia je, že platíte nižšie poplatky a schvaľovací proces je jednoduchší, aj keď sa môže stať, že vám účet tiež neschvália.
Pošlete danej inštitúcií žiadosť o platobnú bránu, na čo vám oni pošlú dotazník. Vyplníte informácie o tom, akú výšku mesačných platieb očakávate, koľko ich očakávate a podobne. Na základe toho vám potom vytvoria cenovú ponuku.
Ak ju prijmete, budú od vás ešte potrebovať fyzické overenie, ktoré prebieha buď online, alebo osobne.
Nevýhodou inštitúcií je, že na rozdiel od bánk, vám peniaze neprídu hneď na bankový účet (2-3 dni), ale na obchodné konto. Tým pádom to môže značne spomaliť váš cashflow. Obchodné konto je akýsi medzikrok, medzi vami a vaším zákazníkom, kde sa zhromažďujú peniaze z transakcií. Vyberať ich môžete podľa dohody s danou Inštitúciou.
Obvykle to je raz za týždeň alebo raz za mesiac. Ak chcete vyberať peniaze každý deň, u niektorých platobných inštitúcií to možné je, ale sú za to extra poplatky.
Ak nemáte wordpress, implementáciu platobnej brány, podobne ako pri bankách rieši programátor.
Napriek tomu, že väčšina platobných inštitúcií má svoj vlastný Plugin, nie je to vždy samozrejmosť. Ak náhodou Inštitúcia plugin nemá, musíte si ho kúpiť od externej firmy alebo naprogramovať sami. Ročne stoja tieto pluginy približne 50€ až 200€.
TRUSTPAY:
TrustCard: https://platobnebrany.sk/produkt/trustcard/
TrustPlatby: https://platobnebrany.sk/produkt/trustpay/
TrustCard recurring: https://platobnebrany.sk/produkt/trustcard-recurring/
GOPAY:
GoPay: https://platobnebrany.sk/produkt/gopay/
GoPay recurring: https://platobnebrany.sk/produkt/gopay-recurring/
GP webpay: https://platobnebrany.sk/produkt/woocommerce-gp-webpay/
Viamo: https://platobnebrany.sk/produkt/viamo-pre-woocommerce/
CDPay: https://platobnebrany.sk/produkt/cryptodiggers-cdpay/
Shoptet, WooCommerce, Magento, Opencart, osCommerce, OXID esales: https://www.globalpayments.sk/sk-sk/online-platby/doplnky-a-pluginy-gpwebpay
Comgate: https://toret.cz/produkt/woo-comgate/
ThePay: https://toret.cz/produkt/woo-the-pay/
Edenred: https://toret.cz/produkt/edenred-platebni-brana/
Vikipid: https://toret.cz/produkt/toret-vikipid/
Quatro: https://platobnebrany.sk/produkt/quatro/
Pri výbere platobnej brány treba brať do úvahy najmä tieto faktory:
– Najčastejším dôvodom nedokončených objednávok sú obavy o bezpečnosť platby, či dokonca nedostatok platobných možností.
– Hoci pri väčšine platobných brán by nemal byť s integráciou problém, nie všetky brány sú kompatibilné s každým webovým systémom.
– Každá platobná inštitúcia, či banka si za svoje služby účtuje poplatky. Obvykle to je určité percento z platby alebo fixný poplatok za platbu, prípadne ich kombinácia. Pri bankách sú poplatky väčšinou vyššie ako pri inštitúciách.
– Pri niektorých inštitúciách vám peniaze prídu na účet za pár dní, pri iných za týždeň, pri niektorých za mesiac. Hoci to často záleží od dohody s danou inštitúciou, pri vyšších obratoch vám podržané peniaze môžu výrazným spôsobom spomaliť cashflow.
Viac o jednotlivých platobných bránach
GoPay, 24pay, Besteron a Trustpay – Platba kartou aj okamžité online platby
PayPal – Platby kartou a cez PayPal konto (výhoda pre viacjazyčné e-shopy)
GP webpay – Platby iba kartou,
TatraPay – Tatra banka
Sporopay – Slovenská sporiteľňa
ePlatby – VÚB
Quatro – Splátkové systémy
Podrobnejšie informácie o jednotlyvých platobných inštitúciách
Prevod z účtu je pre zákazníkov rovnako pohodlný ako platba kartou. Nevýhodou však je komplikovanosť a dĺžka prevodu zo zahraničia, keďže prevod trvá dlhšie.
Na prevod z účtu sa na rozdiel od platby kartou nevzťahuje ochrana, čo môže mnohých zákazníkov odradiť.
Dobierka je väčšinou najdrahší spôsob dopravy a úhrady produktu. Väčšina zákazníkov na Slovensku je ochotných si za túto službu priplatiť.
Pre vás ako pre obchodníka nie je dobierka príliš výhodná, keďže na sebe beriete risk, že tovar zabalíte, odošlete a zákazník tovar neprevezme. Z tohto dôvodu tento spôsob platby už mnohých krajinách neexistuje.
Ak už viete, aký produkt chcete predávať, musíte nájsť niekoho, kto vám ho bude dodávať.
Tovar si môžete buď vyrábať buď vy sami, alebo nájsť niekoho, kto ho bude vyrábať za vás.
Ak sa rozhodnete predávať vaše vlastné výrobky, musíte najskôr zvážiť, či ste schopný vyrobiť dostatočné množstvo produktov, ktoré pokryjú dopyt, právne aspekty alebo certifikáty, ktoré potrebujete, aby ste daný produkt mohli predávať a samozrejme aj legálnosť predaja daného produktu.
Aby sa dal produkt lepšie predať, potrebujete ho kvalitne odprezentovať. V tomto vám pomôžu:
Kvalitné fotografie – Obrázky sú to, čo si všimne každý ako prvé. Ak ma obrázok nezaujme, nekliknem naň. Okrem hlavného obrázka určite nezabudnite ani na detailné fotografie produktu z každej strany, prípadne môžete aj natočiť video, kde zákazníkom ukážete ako funguje.
Popis produktu – Popíšte všetky vlastnosti a benefity, ktoré produkt má. Nedostatočný popis môže zákazníka odradiť od kúpy, pretože si nebude istý, či daný produkt má vlastnosti, ktoré od neho vyžaduje. Viac o popise produktov.
Originalita – Ten istý produkt môže vyzerať na dvoch eshopoch úplne rozdielne. Dbajte na originálne podanie produktu. Produkty môžete aj pomenovať, čím prepojíte hmotný produkt s nehmotnou emóciou.
Ak sa rozhodnete predávať výrobky od dodávateľov, musíte v prvom rade nájsť dobrého dodávateľa. Na čo sa pozerať pri výbere dodávateľa?
Kvalita – Má váš dodávateľ kvalitný tovar?
Cena – Je cena v dobrom pomere s kvalitou tovaru? Akú maržu budete mať? Dá sa zohnať rovnaký produkt za lepšiu cenu?
Zastúpenie – Čím väčšie zastúpenie predaja máte, tým lepšiu cenu a služby môžete vyjednať s vaším dodávateľom. Niekedy je preto lepšie nájsť menších dodávateľov u ktorých môžete mať výhradné zastúpenie práve vy.
Minimálna objednávka – Aká je minimálna objednávka, ktorú musíte od dodávateľa odoberať, aby ste s ním mohli uzavrieť spoluprácu? Ako pravidelne musíte tovar odoberať?
Spoľahlivosť – Aké referencia má dodávateľ, s ktorým sa chystáte spolupracovať? Kto od neho odoberá produkty? Akú má reputáciu?
Množstvo – Je vám dodávateľ schopný zabezpečiť dostatočné množstvo produktov pre dopyt vašich zákazníkov?
Rýchlosť – Ako dlho trvá, kým sa produkt dostane od dodávateľa k zákazníkovi?
Komunikácia – Aký je váš dodávateľ ako človek? Dajú sa s ním vykomunikovať prípadné problémy? Ako rýchlo sa s ním dá skontaktovať?
Reklamácie – Ako budete riešiť prípadné reklamácie s dodávateľom? Ste zodpovedný za prípadné reklamácie vy, alebo váš dodávateľ?
Obchodné podmienky – Aké podmienky má váš dodávateľ a aké vy? Je možné ich upraviť v prípade potreby?
Skladové priestory – Vie váš dodávateľ zabezpečiť uskladnenie a odosielanie tovaru, alebo potrebujete vlastný sklad?
Zisk – Viete mať dostatočný zisk na pokrytie všetkých nákladov a zaplatenie služieb?
Ak už máte dohodnutú spoluprácu s jedným dodávateľom, nezabúdajte, že je vždy lepšie mať aspoň 2 ďalších v zálohe. Ak by náhodou jeden dodávateľ nebol z určitých príčin schopný dodať vami požadované množstvo produktov v daný čas. Radšej buďte pripravený, ako potom prekvapený.
Dodávateľov môžete nájsť v rôznych online portáloch, katalógoch alebo databázach firiem. Väčšinou majú v popise napísané “Veľkoobchod”, ale ak toto políčko náhodou nenájdete, nebojte sa skontaktovať s dodávateľom, či už emailom alebo telefonicky.
Ďalším spôsobom, ako nájsť dodávateľov, sú rôzne veľtrhy a výstavy zamerané na oblasť, v ktorej podnikáte.
Skúsiť to môžete aj na zahraničnom trhu. Ak nájdete zaujímavý produkt, ktorý sa v zahraničí dobre predáva a u nás o ňom ešte nikto nepočul, našli ste zlatú žilu. Ak sa rozhodnete dovážať produkty zo zahraničia, bude pre vás výhodné vedieť vedieť sa dorozumieť po anglicky.
aaa dopyt https://aaadopyt.sk
123 dopyt https://www.123dopyt.sk
Asociacia eshopov http://dodavatel.asociaciaeshopov.sk
Pri eshope je veľkou výhodou to, že produkty nemusíte fyzicky vlastniť na to, aby ste ich mohli predávať. Stačí, ak sa dohodnete s dodávateľom na stratégii preposielania objednávok, alebo na dropshippingovom modely.
Dropshipping je spôsob obchodovania, kedy vaše produkty neskladujete vy, ale váš dodávateľ. Nemusíte tak predom nakupovať veľké množstvo produktov a ani ich skladovať.
Vašou úlohou je starať sa o objednávky, ktoré odošlete vášmu dodávateľovi. On potom tovar zabalí, priloží vaše údaje a
faktúru a tovar odošle priamo vášmu zákazníkovi. Nie len, že tovar nemusíte baliť vy, ale znižuje sa tak aj dĺžka dodacej lehoty.
Affiliate marketing, alebo preposielanie objednávok, je v podstate spôsob predaja, kedy zastávate iba funkciu sprostredkovateľa. Vašou úlohou je iba starať sa o marketing a preposielať objednávky dodávateľovi.
Vybavenie a zasielanie objednávok za vás rieši dodávateľ. Váš zákazník platí za tovar priamo jemu. Vašou odmenou je potom časť z provízie za predaj produktu. Reklamácie a vrátenie tovaru má na starosti dodávateľ.
Viac o Affiliate marketingu a riešení Dodávateľov.
Pošta, dobierka, odber na zásielkovni, osobný odber… Ľudia chcú mať na výber. A aby toho nebolo málo, tovar chcú mať doma hneď na druhý deň (92% ľudí na Slovensku).
Na začiatku nebude vadiť ak nebudete poskytovať všetky druhy dopravy, ale časom by ste ich mali pridať čo najviac. K cene poštovného by ste samozrejme mali pripočítať aj náklady na balenie produktu.
Podľa štatistiky až pre dve tretiny Slovákov je dôležité vedieť, ktorá kuriérska spoločnosť im tovar doručí. Najčastejšie využívané dopravné spoločnosti na Slovensku sú: DHL, GLS, Geis, UPS, DPD a PPL.
Pri výbere prepravcu sa zamerajte na tieto faktory:
Platí, že čím väčšie množstvo zásielok budete podávať, tým lepšie ceny môžete dostať. Nebojte sa vyjednávať.
V súčasnosti si môžete vybrať z dvoch možností doručenia:
TIP: Slovenská pošta vytvorila aplikáciu “ePodací hárok”, v ktorej si podacie hárky môžete vyplniť, vytlačiť a rovno nalepiť na balík. Potom stačí prísť na poštu s balíkom a číslom, ktoré vám aplikácia vygenerovala a balík odoslať. Systém navyše ukladá všetky adresy, takže ich nemusíte vypisovať zakaždým odznova. Takýto spôsob vybavovania zásielok vám ušetrí hodiny času.
Najznámejšie zásielkovne na Slovensku sú:
Odber v zásielkovni je ideálnym riešením pre ľudí, ktorý majú pestrý program a nevedia s istotou, či budú doma, keď príde kuriér. Na zásielkovni si balík vyzdvihnú keď majú čas a nemusia sa obmedzovať.
Ak sa chcete dozvedieť, ako pridať funkciu “Odberné miesta” do vášho eshopu
Ak kamennú predajňu nemáte, túto možnosť poskytovať vedieť nebudete. Ak však kamennú predajňu máte, môže pre vás byť veľkou konkurenčnou výhodou, ak túto službu ponúknete, pretože veľa zákazníkov si chce tovar ešte pred zakúpením skontrolovať a vyskúšať.
Zákazníci si navyše nemusia priplácať za dopravu, čo môže byť pre nich výhoda, najmä ak si chcú objednať niečo menšie.
Viac o možnostiach logistiky s dopravy.
Fáza 2: Samotná tvorba eshopu od začiatku
Pri zakladaní eshopu máte na výber 2 možnosti:
Vytvoriť si vlastný eshop nebolo nikdy jednoduchšie. Vďaka moderným systémom a online platformám ako WordPress, Joomla alebo Shoptet si dokážete vytvoriť web samy, za pár dní a bez nutnosti učenia sa programovať. Ak si chcete web vytvoriť samy máte na výber z 2 možností:
Krabicové riešenie je najrýchlejší a najlacnejší spôsob vytvorenia webu alebo eshopu. Ide o spôsob tvorby webu, kedy klikáte a upravujete veci, ktoré tam chcete mať, pridávate kategórie a postupne si skladáte svoj eshop.
Je to vlastne akýsi spôsob prenajímania webu za mesačné poplatky. Firmy, u ktorých si web vytvoríte vám zároveň poskytujú aj hosting a pomôžu vám vybaviť doménu v cene.
Toto riešenie sa oplatí najmä vtedy, ak nemáte vysoký rozpočet pre váš vlastný eshop, alebo si len chcete vyskúšať, čo to vlastne obnáša. Je to jednoduché, lacné a web si vytvoríte sami za pár hodín.
Jednou z nevýhod tohto riešenia je, že všetky takto vytvorené weby vyzerajú na jedno kopyto, keďže si vyberáte z predvolených formátov, ktoré sú rovnaké pre každého.
Najväčšou nevýhodou tohto riešenia však je, že ak niekto odkúpi firmu u ktorej si eshop prenajímate a rozhodne sa ju zrušiť, váš eshop zanikne tiež a to čo ste si celý ten čas budovali je stratené.
Ak si chcete vytvoriť eshop pomocou krabicového riešenia, odporúčam vám tieto 3 stránky:
Atomer: https://www.atomer.sk
Upgates https://www.upgates.sk
Shoptet: https://www.shoptet.sk
CMS systémy pomáhajú používateľom vytvárať, spravovať a upravovať obsah stránky bez potreby zložitého programovania a technických znalostí.
Sú o niečo zložitejšie, ako krabicové riešenie a chvíľu trvá, kým sa s nimi naučíte pracovať, no rozdiel v kvalite je značný a originalita stránky takisto.
Najznámejšou CMS platformou je WordPress, na ktorom beží 42% celého internetu, čo je viac ako 455 miliónov webstránok. Ak potrebujete kvalitný web, no nemáte rozpočet na tvorbu od agentúry, naučiť sa pracovať s WordPressom je pre vás ideálne riešenie. Základy sa dajú naučiť bez problémov za pár hodín a potom už to je len o testovaní a skúšaní.
Ak sa chcete naučiť pracovať s WordPressom a vytvoriť si svoj vlastný eshop, pozrite si zdarma prvé video z nášho online WordPress kurzu.
WordPress: https://wordpress.org
Joomla: https://www.joomla.org
Podobná otázka ako opýtať sa: “Čo je najlepšia príchuť zmrzliny?”
Každý má samozrejme svoju obľúbenú platformu, a nedá sa povedať, že by bola niektorá z nich dobrá na úplne každý web.
Všetky tieto systémy sú zadarmo, ponúkajú obrovské komunity ľudí a usporadúvajú konferencie.
Sú to takzvané Open Source systémy, to znamená, že ich vytvára, kontroluje a vylepšuje komunita ľudí. Samozrejme existujú aj ľudia, ktorí v tomto obore podnikajú a sú za to platení.
To je aj dôvod, prečo WordPress ponúka také obrovské množstvo tém a pluginov zadarmo.
TIP: Dôležité pre bezpečnosť je aj neprihlasovať sa na administrátora stránky cez verejné wifi pripojenia, keďže takýmto spôsobom sa na vás môžu hackeri nabúrať veľmi jednoducho.
Tvorba eshopu na mieru je samozrejme nákladnejší spôsob, ale čo sa týka kvality, je to najlepšie možné riešenie.
Je to podobné, ako keď staviate dom. Môžete si ho stavať sami od základov, bez skúseností a bez praxe, no nikdy neviete, či vám to raz celé nespadne na hlavu.
Na druhú stranu, ak si necháte postaviť dom od nejakej stavebnej firmy, s dlhoročnými skúsenosťami, síce to možno bude trochu drahšie, no budete to mať istotu, že dom bude postavený kvalitne a vydrží aj silnú búrku.
Postaviť si eshop na mieru je ideálne najmä vtedy, ak potrebujete kvalitný a výkonný eshop, pri ktorom sa nemusíte báť právnych, technických a bezpečnostných nedostatkov, alebo máte veľmi špecifické požiadavky, ktoré má vaša stránka spĺňať.
Kvalitne spravený eshop vám dokáže zarobiť s prehľadom niekoľko násobok toho, koľko stála jeho samotná tvorba.
U nás v BugesWebe sa nám takéto eshopy, ktoré prinášajú zisk a nových zákazníkov, darí vytvárať už viac ako 9 rokov.
Našim klientom okrem samotnej tvorby eshopu poskytujeme aj pravidelný servis eshopu, služby online marketingu a podnikateľské poradenstvo, ako rásť a uspieť v online svete.
Podnikanie s eshopom je beh na dlhú trať. Vytvoriť dobrý eshop je jedna vec, ale tam to nekončí. Aby sa vám darilo dlhodobo získavať výsledky, potrebujete okrem výkonného eshopu aj kvalitnú marketingovú podporu a dobrú stratégiu. U nás preto nájdete komplexné zastrešenie online marketingu, vďaka čomu získate vyšší výkon, jednoduchší komunikačný proces a lepšiu cenu.
Objednajte si tvorbu eshopu u nás a získajte vášho osobného sprievodcu online podnikaním. (+ eshop, ktorý vám bude prinášať dlhodobé výsledky)
Toto je dosť komplikovaná otázka, keďže vždy záleží od toho, aké požiadavky má váš eshop spĺňať.
Predstavte si, že prídete do autopredajne a poviete predajcovi, nech vám povie cenu auta, pričom mu nepoviete, ci chcete auto do terénu do lesa, ci chcete auto na prevážanie dreva, či ho chcete iba pre seba a priateľku alebo pre 7 člennú rodinu.
Alebo ako keby sme zobrali auto do servisu a nepovedali mu, čo s autom je. Bez toho, aby sme mechanikovi povedali, čo chceme, aby spravil na tom aute, nám nevie povedať cenu.
Existujú weby a eshopy za 2 000€, 5 000€, ale aj za 20 000€ až 50 000€. No a weby bánk už sa rátajú na stá tisíce až milióny eur.
Určite treba počítať aj s mesačnými výdavkami za web/eshop, ktorý treba aktualizovať a starať sa oň.
Riešenie | Výhody | Nevýhody |
---|---|---|
Krabicové riešenie | Lacné, Rýchle, Jednoduché | Všetky vyzerajú na jedno kopyto, nevlastníte svoj eshop, nemáte žiadnu pomoc, poradenstvo ani marketing. |
CMS na vlastnú päsť | Lepšia kvalita, modularita, eshop vlastníte vy | V konečnom dôsledku môžete zabiť 100 hodín a nebude to vyzerať ani robiť to, čo chcete. Zároveň tých 100 hodín neviete investovať do rozvoja svojho podnikania. Ak si nechcete robiť marketing sami, budete potrebovať externú agentúru. |
Eshop na mieru od agentúry | Skúsenosti, kvalita, vysoká špecifickosť, prináša výsledky, profesionalita, podpora marketingu | Náročnejšie na údržbu, dlhšia realizácia, nemusíte si rozumieť s každou agentúrou po ľudskej stránke |
Vymyslieť dobrý názov pre vašu firmu alebo eshop môže byť niekedy extrémne náročné. Musíte brať do úvahy produkty, ktoré predávate, vašich zákazníkov a plány do budúcna. Navyše zmeniť váš názov po rokoch budovania značky môže byť nočná mora.
– Ak máte už pripravé všetko pre založenie eshopu, dajte si pozor na názov. Ak je už obsadený a vy to zistíte príliš neskoro, môžete si za danú doménu priplatiť aj niekoľko tisíc eur.
– Vyhnite sa menám, ktoré by mohli sa mohli dotýkať určitej rasovej alebo etnickej skupiny, vierovyznania a podobne.
– Dlhé názvy sa ťažko pamätajú a nie sú chytľavé. Ak chcete so svojou značkou uspieť, ponechajte názov stručný a jednoduchý.
Zákaznícka podpora je dôležitá nielen pre získanie nových zákazníkov, ale hlavne pre udržanie tých stálych. Zlá zákaznícka podpora je dôvodom, prečo až 89% zákazníkov prejde ku konkurencii. Naopak za lepšiu zákaznícku podporu si je veľa zákazníkov ochotných aj priplatiť.
Až 57% zákazníkov sa ešte pred tým, ako sa rozhodnú volať alebo písať na zákaznícku podporu snaží nájsť riešenie online. Ak dáte na váš eshop zoznam najčastejších otázok a odpovedí (FAQ), môžete tým ušetriť značné množstvo času stráveného odpovedaním na opakujúce sa otázky.
Samozrejme zákaznícka podpora nie je iba o telefonátoch a emailoch, ale počítajú sa k nej aj sociálne siete. Zo začiatku môžete na tieto otázky odpovedať vy, ale časom ich bude pribúdať a budete potrebovať nájsť niekoho, kto vám so zákazníckou podporou pomôže. Pravdepodobne nebude všetky reklamácie a otázky riešiť jeden človek a preto pre vás bude výhodné vytvoriť jednotný systém pre spôsob komunikácie a technické riešenie problémov.
– Aký hlas alebo spôsob komunikácie najlepšie reprezentuje vašu spoločnosť? Čo bude najlepšie fungovať na vašich zákazníkov?
– Chcete vašich zákazníkov iba informovať alebo ich chcete aj pobaviť?
– Formálny alebo neformálny jazyk? Byť vtipný alebo radšej nie? Tykať alebo vykať? Používať alebo nepoužívať emoji/smajlíkov?
– Aký tón je vhodný pre komunikáciu s vašimi zákazníkmi?
Viac o zákazníckej podpore
Zo začiatku zvládnete prácu okolo eshopu sami, no ak sa vašej firme bude dariť, a zákazníci budú stále pribúdať, môže sa stať, že niektoré veci už sami stíhať nebudete.
Buď môžete niekoho zamestnať, alebo prácu outsource-ovať niekomu z vonka.
Outsourcing – Z anglických slov out = von a source = zdroj. Voľným prekladom by sa dal nazvať ako využívanie externých zdrojov. Je to spôsob práce, kedy človeka, ktorý danú úlohu vykonáva nezamestnávate, ale kupujete si jeho služby ako od externej firmy alebo živnostníka.
Outsourcing sa oplatí najmä pri práci, ktorú nepotrebujete vykonávať každý deň, napríklad účtovníctvo. Raz do mesiaca pošlete účtovníkovi faktúry, on vám vypíše papiere a vy mu potom už len pošlete peniaze. Je to pre vás lacnejšie a jednoduchšie.
Ak chcete niekoho zamestnať na začiatok si musíte naštudovať minimálne zákonník práce, ktorý má 123 strán. Existuje ďalších 19 zákonov, ktoré majú dokopy viac než 1500 strán, avšak nemusíte čítať úplne všetko. VB prípade potreby sa môžete poradiť s vaším právnikom.
Viac o tom, čo potrebujete vedieť pred zamestnaním prvého zamestnanca
Na začiatku pre vás bude najvýhodnejšie zbaviť sa prác, ktoré sa opakujú, aby vám ostal čas na samotné podnikanie. Takéto práce môžu byť napríklad balenie balíkov, údržba stránky či samotné účtovníctvo.
Údržbu stránky si môžete objednať aj u nás na: Servis webov
Ďalšou možnosťou pre vás môže byť zamestnať človeka na práce, na ktoré nemáte potrebné znalosti.
Fulfilment v skratke je riešenie distribúcie vašich produktov pod jednou strechou. Fulfilment spoločnosti fungujú tak, že externej spoločnosti pošlete svoj tovar a oni za vás riešia skladovanie, balenie a odosielanie produktov. Na tomto princípe fungujú napríklad Amazon alebo Ebay. Je to ideálny spôsob ako zvýšiť produktivitu vašej firmy.
Viac o Fulfilmente
FB stránke: https://www.facebook.com/groups/marketeri
Fiverr: https://www.fiverr.com
Nakoduj to: https://nakoduj.to/sk/
JaSpravim: jaspravim.sk
Fáza 3: Budovanie, rast a marketing
Základný eshop vám zabezpečí prvé predaje a pomôže vám dostať sa do sveta online biznisu. Avšak ak chcete rásť a zvyšovať predaje, budete svoj web potrebovať trošku vytuningovať.
Ponúkam vám list 5 vecí, ktoré dokážu dramaticky zvýšiť vaše predaje o desiatky až stovky percent…
Každá (samozrejme za predpokladu, že sú spravené kvalitne):
Spoznať zákazníka a nadizajnovať stránku tak, aby z nej mal čo najlepší zážitok. Vytvoriť cestu tak, aby odišiel s čo najlepším pocitom a ideálne si u vás skôr či neskôr niečo kúpil.
Presne o toto sa starajú UX dizajnéri. UX vám môže podstatne zvýšiť predaje, najmä ak máte na stránke veľa produktov a nie je ľahké sa v nich orientovať.
Naopak zlé UX je, ako keby ste prišli do kamennej predajne, kde horko ťažko po 10 minútach nájdete to, čo ste hľadali…
Pred tým, ako by ste za tovar mohli zaplatiť, by ste najprv museli podliezť regál, preskočiť metlu a pokladníčka by komunikovala v cudzom jazyku, plus by ste mali u seba len hotovosť a oni by umožňovali len platbu kartou.
Samotné UX na profesionálnej úrovni je dosť drahé, keďže prebieha ako sociálny experiment, kedy sa berú reálni zákazníci a dostávajú rôzne úlohy na vašej stránke a sleduje sa každé zaseknutie a zaváhanie. Podľa toho sa potom stranka nadizajnuje tak, aby bola čo najviac priateľská k používateľom.
Cena UX môže byť niekedy rovnaká, ako cena samotného webu.
UX a UI idú ruka v ruke a jedno bez druhého nemôže existovať. Ak by sme to prirovnali k autu, UI by boli tlačítka na prednom paneli a UX by bol zážitok z nich (príjemný dotyk, svietenie v tme, sú presne tam, kde by ste ich intuitívne hľadali atd.)
Grafika a Dizajn sú veci, ktoré priamo ovplyvňujú naše emócie.
Ak je napríklad produkt alebo služba zle odfotená, obrázok je maličký, rozmazaný, v pozadí je bordel, alebo pôsobí všeobecne nečisto, vzbudzuje to v nás nedôveru a znižuje našu šancu na nákup.
Zoberme si ako príklad zubnú ambulanciu. Ak si na prednú stránku dáte vystrašené výrazy ľudí, alebo pokazené zuby, pravdepodobnosť, že k vám niekto príde sa rapídne zníži. Naopak, veselé výrazy, čisté obrázky, pekná ambulancia a biele zuby vám zákazníkov priláka.
V skratke je to uzatváranie obchodu v texte.
Správny výber slov je pre predaj kľúčový. Ľudia radi nakupujú, ale nemajú radi, ak im niekto predáva. Preto výber tých správnych slov a použitie správnych emócií môže niekedy posunúť vaše výsledky o desiatky až stovky percent a zohrávať kľúčovú rolu pri zvyšovaní vašich tržieb.
V online priestore okolo vás neprechádzajú len tak ľudia na ulici, a keďže vás nikto nevidí, nikto sa o vás nedozvie bez toho, aby ste sa mu ukázali. Dobrá reklama je preto základ marketingu s eshopom.
Určite sa preto nebojte investovať do kvalitnej reklamy pre váš web.
Ak chcete, aby vám váš eshop skutočne zarábal, potrebuje myslieť na viac, ako len na pekný dizajn, alebo jeho funkčnosť. Aby váš eshop skutočne prinášal výsledky, potrebujete naň najprv dostať zákazníkov – či už z Google, sociálnych sietí, alebo platenej reklamy. A aby sa zákazníci rozhodli u vás nakúpiť, potrebujete ich najprv presvedčiť, že to pre nich má zmysel.
Toto sú najdôležitejšie požiadavky, ktoré by mal spĺňať každý eshop, ktorý okrem toho, že existuje aj prináša výsledky a zarába peniaze:
Keď už ste vybudovali váš eshop, je čas dostať ho medzi ľudí. Samozrejme sám od seba sa eshop nespropaguje, a preto si ukážeme 5 marketingových nástrojov, vďaka ktorým sa váš eshop dostane medzi ľudí a začne budovať vašu značku.
SEO je anglická skratka pre Search Engine Optimization a v preklade znamená optimalizácia pre vyhľadávače.
SEO zariadi pre váš eshop alebo web to, že si vás ľudia budú vedieť vyhľadať na googli, bingu, yahoo, zozname a na podobných vyhľadávačoch.
V skratke to funguje tak, že používateľ zadá do googlu tzv. “Kľúčové slová”, teda to čo hľadá, a google mu na základe toho zobrazí výsledky podľa relevancie. Teda čím relevantnejší váš web je, tým vyššie sa budete nachádzať. Drvivá väčšina užívateľov (92%) kliká na prvé 3 priečky, niektorí si pozrú celú prvú stranu, ale ak ste na googli ďalej ako na prvej strane, takmer nikto vás nenájde.
Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď, keďže vyhľadávače berú do úvahy viac ako 200 kritérií podľa ktorých obsah zoraďujú. Navyše kritériá pre vyhľadávače sa neustále vyvíjajú a menia. Samozrejme záleží aj od toho aká veľká je vaša konkurencia.
– Obsah je kráľ, či už ide o zákazníkov alebo vyhľadávače. Píšte o tom kto ste, čo predávate, aký je váš príbeh, v čom sa odlišujete od konkurencie, o novinkách v sektore, v ktorom podnikáte, no nepíšte zbytočné omáčky, aby to neodradilo čitateľov.
– Ak na váš web odkazujú známe a kvalitné weby, vyhľadávače to vyhodnotia ako plus a posunú vás v zozname vyššie.
– Sú to slová, ktoré vaši zákazníci zadávajú do vyhľadávaču. Na každej podstránke by ste mali použiť kľúčové slová, ktoré s ňou súvisia. Google rozozná aj synonymá, takže to s nimi nemusíte preháňať, aby váš obsah nebol neprirodzený. Ideálny výskyt kľúčových slov je okolo 5%. Používajte ich v nadpisoch, url adrese, texte, v názve a popise stránok, v názvoch obrázkov a v odkazoch.
Nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov ponúka aj samotný Google
Zoznam všetkých faktorov vplývajúcich na SEO
Na začiatok je dôležité si povedať aby ste nerobili bezhlavo to, čo robí vaša konkurencia. Každý eshop má iných zákazníkov a inú cieľovú skupinu. Preto si všímajte to, kde je vaša cieľová skupina, nie vaša konkurencia a zamerajte svoj obsah na ňu.
Tvorte príspevky tak, aby ich ľudia radi zdieľali a komentovali. Získate tak viac zákazníkov a rovnako aj spätné odkazy pre váš eshop. Kvalitné obrázky sú tiež veľmi dôležité, nakoľko je to prvá vec, ktorú si ľudia všimnú a ktorá ich presvedčí na stránku kliknúť.
Poďme sa teraz pozrieť na to, ktorá sociálna sieť je pre vás a vašu cieľovú skupinu ideálna.
Výber sociálnych sietí je rozhodujúcim krokom pri budovaní online prítomnosti pre váš eshop. Internet ponúka veľké množstvo sociálnych sietí a možností komunikácie, marketingu a interakcie so zákazníkmi. Aby ste sa v tomto rozmanitom svete zorientovali, je nevyhnutné zvážiť niekoľko dôležitých faktorov, podľa ktorých si sociálne siete vyberiete. Medzi tieto faktory patrí cieľová skupina, ktorú chcete oslovovať, typ obsahu, ktorý chcete zdieľať, vaše obchodné ciele a vaša schopnosť udržiavať aktualizovaný a zaujímavý profil.
Vo všeobecnosti ale platí, že čím viac sociálnych sietí využívate, tým viac ľudí vás dokáže nájsť a tým viac ľudí sa u vás rozhodne nakúpiť.
V nasledujúcich odsekoch budeme preskúmavať rôzne sociálne siete a ich špecifické vlastnosti, aby sme vám pomohli rozhodnúť sa, ktorá z nich najlepšie vyhovuje vašim potrebám a cieľom.
Na Facebook chodí prevažne staršie publikum. Je pre vás ideálnym riešením pre budovanie značky medzi dospelými a zároveň je to prvá sociálna sieť, kde vás budú vaši zákazníci hľadať. Tvorte príspevky ktoré ľudí zaujmú a budú ich radi komentovať a zdieľať. Vybudujete si tak s vašimi zákazníkmi bližší vzťah, čo pomôže vašej značke a popularite.
Ak sú vašou cieľovou skupinou prevažne mladí ľudia a tínedžeri, vašou dominantnou sociálnou sieťou by mal byť instagram. Pridávajte fotky a videá vašich produktov, rôzne citáty alebo rady ako ich využiť a používať. Čím originálnejšie vaše príspevky budú tým lepšie. Dôležité je, aby ste pridávali príspevky pravidelne a často. Nezabúdajte ani na “My story”. Instagram buduje vašu značku a vplyv.
Youtube je skvelé médium pre všetky vekové kategórie. Niektorí ľudia si pozrú radšej video ako si prečítajú článok na blogu. Podobne niektorí ľudia radšej vyhľadávajú informácie radšej na YouTube, ako na Google. Pri videách sa zapájajú viaceré zmysly, čo pomôže najmä pre lepšie pochopenie vášho obsahu a vtiahne divákov do deja. Videá na Youtube vám môžu poskytnúť značnú konkurenčnú výhodu.
Dokonalé médium na osobný kontakt s vašimi zákazníkmi. Pridáte krátky príspevok, kde zverejníte informácie o tom čo práve robíte alebo sa chystáte robiť. Pridáte možno nejakú fotku a konverzácia v komentároch sa môže začať. Takéto konverzácie sú osobnejšie najmä preto, lebo tieto siete nevyužíva tak veľké množstvo ľudí, a preto máte možnosť odpovedať na komentáre všetkým.
Je to sieť, ktorá spája ľudí hľadajúcich prácu, zamestnancov a zamestnávateľov po celom svete. Orientuje sa najme na B2B (B2B = Business to Business). Hlavnou výhodou tejto platformy je možnosť nájsť ľudí z rovnakého odvetvia a budovať nové vzťahy, kontakty alebo možnosť nájsť ľudí pre outsource.
Platforma, na ktorej môžete získať tisíce až státisíce videní s minimálnou námahou. Je to najsťahovanejšia platforma medzi tínedžermi a veľa z nich túto platformu využíva na vyhľadávanie informácií práve tu, miesto Google. Prekonáva dokonca aj gigantov ako sú Facebook či YouTube. Funguje tak, že nahráte 15-60 sekundové video, ktoré sa zobrazí ľudom ktorí sledujú vás alebo podobný obsah. Najsledovanejšie príspevky majú milióny zhliadnutí denne a presne to je dôvod, prečo vám TikTok môže priniesť obrovskú sieť fanúšikov a zákazníkov. Čo sa týka organického dosahu, TikTok je v súčasnosti najvýkonnejšia platforma, ako ho získať.
Šikovný trik, ako byť na všetkých sociálnych sieťach naraz a stráviť na tom minimum času je recyklácia obsahu. Keď už raz vytvoríte napríklad video na YouTube, viete z neho jednoducho vytvoriť blogový článok (napríklad len prepisom obsahu do textovej podoby) a niekoľko príspevkov na Facebook a Instagram. Pomocou FB a IG stories potom môžete prezdieľať tieto príspevky, video a článok a zaistiť si tak, že vás potenciálni zákazníci nájdu naozaj všade.
Reklama na Facebooku je zaujímavá už len z toho dôvodu, že iba na Slovensku používa Facebook viac ako 1.5 milióna ľudí. Okrem toho má Facebook veľmi dobré cielenie na ľudí podľa rôznych parametrov. Tvorba takejto reklamy je jednoduchá a nezaberie vám veľa času.
PPC je skratka z anglického pay per click. Je to spôsob reklamy, kedy neplatíte za zobrazenia, ale za kliknutia na danú reklamu. Tým pádom platíte iba za užívateľov, ktorých majú o váš produkt alebo službu záujem.
Je to najlepšie merateľný spôsob reklamy, pretože si viete presne pozrieť, koľko zákazníkov kliklo na reklamu a koľko z nich vykonalo akciu, ktorú ste od nich chceli. Či už je to nákup produktu, služby alebo iba zadanie emailu.
Je to zároveň najrýchlejší a najefektívnejší spôsob, ako prilákať zákazníkov na nový eshop, alebo pri spustení novej produktovej rady alebo služby.
Najpopulárnejší spôsob PPC reklamy je pomocou služby Google AdWords a Facebook Ads. Google ponúka 8 miest, na ktorých môže zobraziť vašu reklamu. Funguje to formou aukcie, kedy ten, kto za dané kľúčové slovo zaplatil najviac, bude najvyššie. Samozrejme zohráva rolu aj čas, keďže o polnoci je aktívnych menej užívateľov ako cez deň.
Ak si zaplatíte takýto druh reklamy, pravdepodobnosť, že na váš web niekto klikne sa rapídne zvýši.
Porovnávače cien ako Heureka.sk, Zbozi.cz, Google nákupy, Pricemania.sk, Najnakup.sk a Tovar.sk sú u nás čoraz viac používané. Okrem toho, že sú výborným zdrojom spätných odkazov, je to ďalším zo spôsobov ako sa o vás zákazníci môžu dozvedieť.
Všetky tieto porovnávače ponúkajú aj verziu zdarma. V tejto verzii sa však vaša stránka bude zobrazovať iba vo “fulltextovom” vyhľadávaní, čo znamená, že užívateľ musí zadať presný názov vášho produktu. Pre registráciu produktov do týchto porovnávačov budete potrebovať vlastný XML feed.
Pri platenej verzii sa vaše produkty spárujú a bude ich možné vyhľadávať aj podľa kategórií.
Funguje to na princípe CPC (cost per click = cena za kliknutie), kedy si dobíjate na stránku kredit a zaplatíte až keď sa používateľ preklikne na váš eshop.
Emailing je ďalším užitočným marketingovým nástrojom, ktorý môže zvýšiť vaše predaje. Dobrý email marketing, treba robiť pravidelne a cielene. Je dôležitý najmä pre zvýšenie počtu opakovaných nákupov, budovanie dôvery a získanie lojálnych zákazníkov.
Rovnako ako každá reklamná kampaň, aj newsletter musí byť v súlade zo zákonom, a preto môžete maily posielať len zákazníkom, ktorí sa do newslettra prihlásili dobrovolne.
Emaily zákazníkov získate jednoducho tak, že si ich od nich vypýtate buď pri príchode na stránku alebo pri dokončovaní objednávky. Ponúknite svojim zákazníkom zľavu alebo kupón a ukážte im výhody, ktoré po prihlásení do newslettra môžu získať.
Napríklad, že sa dozvedia o nových zľavách alebo špeciálnych ponukách ako prví a podobne. Na konci každého mailu musí byť možnosť sa z newslettera kedykoľvek odhlásiť.
Na hromadné odosielanie emailov existuje množstvo programov ako napríklad: https://mailchimp.com , https://www.mailkit.com alebo https://www.smartemailing.cz
Emaily môžete písať vy sami, alebo si na ne môžete najať Copywritera. Copywriteri sú špecialisti na predaj pomocou písanej reklamy a môžu vám pomôcť zvýšiť efektivitu vašich mailov a zvýšiť tak predaje na vašej stránke.
Najlepšia hudba vzniká zosúladením všetkých nástrojov. Jeden človek nemôže hrať na všetky hudobné nástroje perfektne, ani naraz. Rovnako 5 ľudí, ktorí sa navzájom nepoznajú, nedokáže zahrať koncert tak, ako kapela, ktorá spolu trénuje a hrá celý život. V marketingu to funguje rovnako. Aby vznikla dobrá kapela, potrebujete gitaristu, basgitaristu, bubeníka a speváka. V online marketingu potrebujete ľudí na:
Tvorba a správa eshopu | Grafika/Dizajn | Texty/Copywriting | Development/programovanie | nastavenie PPC reklamy | Fotografie/videá | Stratégia | Preklady/Korekcia | Analytika | Manažment a komunikácia
Získajte kompletný online marketingový tím BugesWeb a zahrajte ten najlepší koncert vašej značky. Hoci ani my nezabezpečujeme všetky služby interne, máme dlhoročným partnerov, s ktorými aktívne spolupracujeme na rôznych projektoch, vďaka čomu vám dokážeme zabezpečiť komplexné služby efektívne a spoľahlivo. Nestrácajte 3 hodiny denne komunikáciou a manažovaním 5 ľudí, ktorí sa možno ani nepoznajú a majú každý svoj vlastný názor. S nami vám bude stačiť 30 minút a dosiahnete lepšie výsledky rýchlejšie. Napíšte nám a dohodneme si prvých 30 minút zdarma.
Registrácia na eshope nutná nie je. Záleží od vás, či ju tam chcete mať, alebo nie. Mnohé eshopy využívajú možnosť registrácie kvôli ich vernostnému programu, newsletteru, alebo len na to, aby zákazníkovi uľahčili cestu k nákupu tým, že už znova nemusia vypĺňať kontaktný formulár.
Určite však nedávajte registráciu povinnú. Nie každý sa chce totiž hneď registrovať a môže ich to odradiť od nákupu.
Ak rozmýšľate nad pridaním možnosti registrácie do vášho eshopu, položte si najprv otázku:
“Načo mi to bude?”
Ak ponúkate zákazníkom vernostný program alebo im chcete iba uľahčiť nákupný proces, registrácia pre vás má zmysel.
Ak chcete zákazníkom posielať newsletter, má pre vás väčší zmysel si od nich vypýtať iba email a ponúknuť im za to nejakú zľavu alebo iný benefit.
Umiestnite možnosť registrácie až do nákupného košíka / pokladne. Zákazník totiž ešte nevie, či sa k vám chce vrátiť, ak je na vašej stránke prvýkrát.
Skúste si teraz na chvíľu predstaviť, že ste váš zákazník. Prídete do košíku a tam sa vás opýtajú, či sa chcete zaregistrovať. Pravdepodobne si položíte otázku:
“Načo mi to bude?”
Ak vám eshop nedá odpoveď, pravdepodobne sa registrovať chcieť nebudete. Ak vám však ponúknu vernostný program, kde môžete získať špeciálne zľavy dostupné iba pre registrovaných používateľov, alebo nejaký iný benefit v podstate zadarmo, prečo by ste tú možnosť nevyužili?
Zľava – Na prvý alebo na ďalší nákup
Darčeková poukážka – Princíp je rovnaký ako pri zľave
Doprava zadarmo – Alebo doprava hneď na druhý deň
Vernostný program – Zbieranie bodov, špeciálne zľavy, exkluzívne produkty
Jednoduchší nákupný proces – Zapamätanie údajov pre ďalší nákup
Ak ste sa dočítali až sem, GRATULUJEM!
Už viete, čo všetko založenie eshopu obnáša.
Ak máte nejaké otázky, rád vám na ne odpovieme v komentároch, alebo si môžeme dohodnúť konzultáciu, či už osobne alebo online tu: https://bugesweb.sk/kontakt/
Ak vám informácie v tomto článku prišli užitočné, alebo ak poznáte niekoho, komu by mohli pomôcť, zdieľajte ho na vašich sociálnych sieťach.
Autori: Samuel Gogola a Tomáš Bugáň