Chcete si založiť eshop, ale neviete si vybrať do eshopu produkty ?
Prestaňte predávať na eshope zmrzlinu a vyberte si produkt, ktorý vám prinesie skutočné zisky…
Či už máte kamenný obchod alebo nie, je veľmi dôležité aké produkty na eshop umiestnite. Hoci predávať produkt, ktorý máte radi je fajn, ak ho nemá rád nikto iný, nikdy na ňom úspešný eshop nevybudujete.
Zákon obchodu znie: “Predávaj to, po čom je dopyt.”
Ako vybrať správny produkt na eshop?
Aké sú najžiadanejšie produkty na Slovenskom trhu?
Ako nastaviť cenu produktu na eshope?
Prečo nie je dôležitá cena, ale hodnota?
Podľa čoho sa ľudia pri nakupovaní skutočne rozhodujú?
Ako získať konkurenčnú výhodu?
Ako prezentovať produkt tak, aby sa predával?
Dôležité faktory, na ktoré ľudia pri výbere dodávateľa často zabúdajú
Ak chcete založiť skutočne dobrý eshop, predávajte to, o čo majú ľudia záujem
Zmrzlina je síce super, no na internet sa veľmi nehodí. Kým by ste si ju z Internetu objednali a počkali, kým vám príde domov, pravdepodobne by vám prišla roztopená a už by ste ju nechceli.
Možno sa vám podarí predať pár kusov… no rozbehnúť úspešný eshop na roztopenej zmrzline neznie ako dobrý nápad.
Najčastejšie príčina, prečo väčšina začiatočných podnikateľov skrachuje, je neexistujúci dopyt po produkte.
Ak chcete predávať produkt, ktorému sa bude dariť, musíte dodržať tieto 3 zásady:
– Predávajte tovar, o ktorý majú ľudia záujem
– Predávajte kvalitný tovar a majte na ňom dostatočnú maržu
– Majte vášho tovaru dostatok
1. Dopyt – predávajte tovar, o ktorý majú ľudia záujem
Pred tým ako si vyberiete produkt pre váš eshop, si musíte položiť tieto otázky:
Na Slovensku sú najžiadanejšie produkty z kategórií:
Viac o tom, čo nakupujú Slováci na internete
2. Kvalita je základ – Nikto nemá rád farbiace ponožky
Ak chcete, aby sa vášmu eshopu dlhodobo darilo, nesmiete zanevrieť na kvalitu. Hoci sa to na prvý pohľad nezdá, v dnešnej dobe si ľudia viac potrpia na kvalitu, ako na cenu. Samozrejme, rozdiel v kvalite musí byť aj vidno.
Kvalitný produkt by mal spĺňať tieto kritériá:
Kvalitné fotky – Profesionálne naaranžovaný produkt v nás vyvoláva pocit uznania a dôvery. Naopak škaredé a rozmazané fotky v nás vzbudzujú presný opak.
Detailný popis – Či už ide o materiál, krajinu, alebo spôsob výroby, ľudia chcú vedieť, čo si kupujú. Ak predávate luxusnejší tovar, potom by ste si na tomto kritériu mali dať záležať obzvlášť.
Kvalitné materiály – Hoci čínske obchody boli kvôli nízkym cenám dakedy populárne, doba sa zmenila. Dnes už si môže len málokto dovoliť predávať ponožky, ktoré vám zafarbia celú nohu na čierno.
Majte dostatok tovaru – Ak tovar nemáte vy, konkurencia ho bude mať určite
Možno rozmýšľate, aké množstvo alebo koľko druhov tovaru by ste mali mať.
Odpoveď znie: “Nie málo, nie veľa.”
Hoci je niekedy ťažké odhadnúť, koľko tovaru objednať, vždy je lepšie mať ho viac. Ak totiž kúpite tovaru málo, môže sa stať (a väčšinou sa aj stane), že si ho zákazníci kúpia u konkurencie. Nie len, že sa takto pripravíte o jeden nákup, ale aj o všetky ostatné, ktoré si zákazník, ktorí prešiel ku konkurencii nekúpi u vás.
Začnite preto radšej s menším výberom, ale tovaru majte vždy dostatok. Existujú eshopy, ktoré predávajú iba jeden jediný produkt a darí sa im.
Začnite v malom a postupne rozširujte svoj sortiment, ktorý súvisí s hlavnou produktovou radou.
Princíp cenovej neurčitosti hovorí o tom, že cenu produktu nestanovuje žiadne pravidlo. Z toho vyplýva, že cena je iba približná hodnota produktu, na ktorej sa predajca a kupujúci zhodnú. Jediné pravidlo, ktoré platí je, že hodnota produktu musí byť pre kupujúceho vyššia, ako jeho cena.
Ak by som vám napríklad ponúkol konzultáciu za 100€ a vaša firma by vďaka tejto konzultácii ušetrila alebo zarobila 1 000€, odmietli by ste to?
Minimálna cena produktu musí obsahovať aj…
Ak chcete, aby vaše podnikanie bolo dlhodobo v zisku, nezabudnite do ceny produktov zahrnúť:
– Výdavky na eshop
– Výdavky na podnikanie (+dane a odvody)
– Výdavky na plat zamestnanco
– Výdavky na vašu výplatu
– Výdavky na propagáciu
– Výdavky na branding
– Výdavky na prepravu
2 metódy nastavenia ceny produktu na eshope
Cena výroby/kúpy produktu + Vyššie uvedené výdavky + Zisk = Marža
2. Nastavte ceny podľa konkurencie
Ďalšou z metód, ako určiť cenu produktu je pomocou porovnania cien s vašou konkurenciou. Vezmite si zopár vzorových produktov z vášho sektoru, ktoré už na trhu sú a jednoducho pripôsobte vašu cenu podľa výhod alebo nevýhod vášho produktu.
Nevidia rozdiel.
Biznis stratégia založená na znižovaní cien sa možno môže zdať ako výhodné riešenie, no opak je pravdou. Hoci znížením ceny môžete na dočasne predbehnúť vašu konkurenciu, časom vždy príde niekto, kto podlezie aj vašu cenu a postupne si rozbijete trh.
Aj keď vám takýto plán na krátku dobu môže pomôcť, z dlhodobého hľadiska to nemá zmysel. Zákazníci na danom trhu si zvyknú na nízke ceny a to, čo kedysi bolo lacné, sa stane priemerným. Tým pádom klesne aj vaša marža na produkte a budete musieť predať obrovské množstvo produktov na to, aby ste sa vôbec uživili.
Kvalita je jedným z kľúčových faktorov, na ktoré sa sústredíme pri výbere produktu. Okrem ceny je to pre oko najviac viditeľný faktor.
Jednoduchosť – Hoci to na prvý pohľad nie je vidno, jednoduchosť produktu zohráva pri nakupovaní obrovský rozdiel. Len si skúste porovnať napríklad IKEU s vaším lokálnym predajcom nábytku.
Bezpečnosť – Bezpečnosť je dôležitá najmä v odvetviach, kde na bezpečnosti záleží. Aké auto si kúpi človek, ktorý chce bezpečné auto? Pravdepodobne Volvo.
Sociálny faktor – Apple, Prada, Rolex… zamysleli ste sa niekedy nad tým, prečo si ich ľudia kupujú? Skrátka chcú byť výnimoční. Každý z nás chce mať pocit výnimočnosti. Chceme skrátka mať niečo, čo si len tak hocikto dovoliť nemôže.
V čom je vaša firma iná, ako všetky ostatné?
Ak vám nič nenapadlo, nezúfajte, ponúkam vám 4 tipy, ktoré vás môžu odlíšiť od konkurencie a prilákať zákazníka na vašu stranu.
Doprava “ZDARMA” – Kľudne môžete tento faktor rozpočítať do ceny výrobkov. Štúdie ukazujú, že ľudia sa rozhodnú skôr pre dopravu zdarma, aj keď je konečná cena rovnaká.
Darček k nákupu – Ľudia milujú darčeky. Opäť, ak je cena rovnaká a jedna stránka vám ponúkne k vášmu novému telefónu obal zdarma, pravdepodobne sa rozhodnete pre tú s obalom. No a takto vám päť eurový obal získal zákazníka, ktorí u vás minul stovky eur.
Ekologické balenie – Byť eco-friendly je dnes IN. Ukážte zákazníkom, že vám záleží na prírode. Papierové balenia miesto plastových vás budú stáť o pár centov viac, no môžu vás rýchlo a jednoducho odlíšiť od konkurencie.
Extra servis – Ponúknite vašim zákazníkom servis, aký neponúkajú nikde inde. Či už to bude požičanie power banky v nákupnom centre, diagnóza zariadenia zdarma, alebo niečo celkom iné. Fantázii sa medze nekladú.
“Ak by som vám ponúkol 2 rovnaké šálky s potlačou vášho obľúbeného filmu za tú istú cenu, no k jednej by som vám dal vzorku čaju zdarma, ktorú by ste si vybrali?”
Nestačí kvalitné produkty iba mať, treba ich aj kvalitne odprezentovať. Ak by ste si pozereli napríklad na online bazári auto, no fotky, ktoré by k nemu boli, by boli rozmazané, alebo by v tom aute bol bordel, asi by ste si ten inzerát ani neotvorili, hoci by to auto bolo inak v dokonalom stave.
Kvalitne odprezentovaný produkt musí byť…
Kvalitne nafotený – Fotografie si väčšinou na eshope všimneme ako prvé. Ak vás obrázok nezaujme, je škaredý, alebo má v pozadí bordel, pravdepodobne na jeho kúpou už uvažovať nebudete. Odporúčam vám okrem hlavného obrázka pridať ešte pár detailných fotografií produktu. Video môže byť tiež zaujímavým spestrením prezentácie produktu a môže pomôcť zákazníkovi lepšie pochopiť ako daný produkt funguje.
Detailne popísaný – Keď už sa vďaka peknej fotke rozhodnete na produkt kliknúť, pravdepodobne si začnete čítať nejaké špecifikácie, ktoré daný produkt má. Ak však k bicyklu za 500€ dostanete popis “toto je bicykel a má 2 kolesá,” pravdepodobne vás to moc nepoteší. Ľudia si neradi kupujú niečo, čomu nerozumejú. Snažte sa preto dať do popisu produktu všetky možné detaily, na ktoré by sa zákazníci mohli pýtať.
Jedinečný – Obraz: Rovnaká čokoláda, iný eshop. Ak by ste mali 2 eshopy s rovnakou čokoládou, no na jednej by k nej bolo napríklad video malého chlapca, ako si ju vychutnáva, alebo zaujímavý popis… napríklad “Ľúbim ťa” aj keby táto čokoláda bola rovnaká a vyzerala takisto, originalita tejto prezentácie by vás nalákala kúpiť si práve takúto čokoládu.
Zastúpenie – Pri odbere produktov od dodávateľa je výhodné mať výhradné zastúpenie. Vyššie zastúpenie väčšinou znamená aj výhodnejšie ceny, lepšiu kvalitu, služby a podobne. Občas je preto lepšie sústrediť sa na menších dodávateľov, pri ktorých budete ich výhradným zástupcom vy.
Minimálna objednávka – Niektoré firmy majú stanovené minimálne odberné množstvo tovaru. Je dôležité, aby ste si vopred zistili minimálne odberné množstvo u vášho dodávateľa, aby ste potom zbytočne nenakúpili obrovské množstvá tovaru, ktorý nepredáte. Naopak si dajte pozor aj na to, či vám dodávateľ vie zabezpečiť tovaru dostatok.
Spoľahlivosť a ľudská stránka – Určite vám odporúčam pozrieť si na internete referencie na daného dodávateľa, ako aj firmy, ktoré s ním už spolupracujú. Takisto je dobré, ak si zistíte, aký je váš dodávateľ ako osoba. Ako budete riešiť prípadné vzniknuté problémy?
Obchodné podmienky – Vo väčšine prípadov sa vaše obchodné podmienky nezhodnú s podmienkami vášho dodávateľa. Je preto dôležité zladiť spoločne možnosť reklamácie a podobné záležitosti, ktoré by vám mohli neskôr robiť problém.
Otázka na záver: Prečo si ľudia kupujú iPhony aj napriek tomu, že za rovnakú cenu dostanú výkonnejší android? Podeľte sa o váš názor dole v komentároch.
Ak si chcete prečítať o tom, ako si založiť eshop viac, prečítajte si náš hlavný článok Ako založiť eshop
Ak vám informácie v tomto článku prišli užitočné, alebo ak poznáte niekoho, komu by mohli pomôcť, zdieľajte ho prosím na vašich sociálnych sieťach.
Ak máte nejaké otázky, rád vám na ne odpovieme v komentároch, alebo si môžeme dohodnúť konzultáciu, či už osobne alebo online.