Hoci podnikanie s eshopom môže byť zlatou baňou vášho podnikania, ak si ale nedáte pozor na tieto právne záležitosti, môže sa stať vašou nočnou morou…
Je lepšie začať ako živnostník alebo s.r.o.?
Aké sú všeobecné obchodné podmienky pre eshop
Eshop môže mať dnes už naozaj každý…
Ibaže by nie?
Samozrejme nemusíte si robiť atestácie alebo psychotesty, ale jednu vec mať musíte…
Musíte podnikať. To znamená, že si budete musieť založiť buď živnosť alebo s.r.o.
Ak tak nespravíte, ide o nelegálne podnikanie, za čo vám môžu hroziť vysoké pokuty alebo aj odňatie slobody až na 8 rokov.
Ak už živnosť alebo s.r.o. máte, kľudne túto časť článku preskočte a prejdite rovno na OBCHODNÉ PODMIENKY.
Na začiatok budete musieť zvážiť, či sa vám viac oplatí založiť si živnosť alebo spoločnosť s ručením obmedzeným (s.r.o.).
Faktorov, ktoré treba pri výbere podnikania zvážiť je hneď niekoľko:
Živnosť
Založenie: Je rýchlejšie, jednoduchšie a stojí menej
Účtovníctvo: Jednoduché účtovníctvo
Zmeny: Vybavíte na úrade
Ručenie: Ručíte celým majetkom
S.r.o.
Založenie: Je drahšie a trvá dlhšie
Účtovníctvo: Podvojné účtovníctvo
Zmeny: Všetky zmeny, ktoré chcete upraviť musí najprv schváliť súd, čo značne spomaľuje tento proces.
Ručenie: Ručíte iba do výšky imania.
TIP: Právne zákony a povinnosti v oblasti podnikania sa často menia a rozdiely sa líšia aj podľa segmentu. Preto vám pri zakladaní podnikania odporúčam konzultácie s právnikom.
Výška odvodov pre rok 2020:
Zdravotné Poistenie – 70,91€ (pre ZŤP 35,45€)
Sociálne Poistenie – 33,15 % z vymeriavacieho základu
(minimum pre rok 2020 je 167,89 €/mes)
Študentom do 26 rokov ZP a SP platí štát.
Kde si založiť podnikanie?
– Osobne – na obvodnom, alebo mestskom úrade
– Elektronicky – Pri tejto možnosti odporúčam využiť tieto portály BrightIdeas alebo Firmáreň
Viac o výhodách a nevýhodách živností a s.r.o.
Možno sa teraz pýtate: “Na čo tie obchodné podmienky vlastne potrebujem?”
Odpoveď znie, zákon. Existuje množstvo informácií, o ktorých musíte klienta informovať pred tým, ako si u vás tovar alebo službu záväzne objedná.
Obsiahnuť všetky tieto faktory v jednom dokumente môže byť ťažšie, ako sa zdá… Množstvo podnikateľov sa preto inšpiruje u konkurencie alebo skúša rôzne vzorové dokumenty a podobne.
Keďže väčšinou píšu obchodné podmienky prvýkrát, na mnohé veci zabudnú alebo v nich spravia kopec chýb, prípadne tieto chyby skopírujú od konkurencie.
Potom je už len otázkou času, kedy si tieto chyby všimne Slovenská Obchodná Inšpekcia (SOI) a udelí im za to vysoké pokuty. Tieto pokuty sa pohybujú od 500€ vyššie a môžu vám spôsobiť nemalé problémy.
Odporúčam vám preto nepodceňovať tento faktor a nechať si vypracovať obchodné podmienky na mieru od profesionálov, prípadne sa poradiť s vašim právnikom. V konečnom dôsledku vám to ušetrí čas aj nemalé peniaze.
Obchodné podmienky eshopu – čo musia obsahovať?
GDPR je dokument na pár strán, kde musíte popísať:
– Kto ste,
– Čo robíte,
– Aké údaje zhromažďujete, prečo a ako dlho,
– Ako máte tieto údaje zabezpečené,
– Kto z tretích strán má prístup k týmto údajom,
– Kto zodpovedá za spracovanie týchto informácií,
– Kontakt
GDPR sa vzťahuje aj na registráciu na webe, komentáre k článkom, správy pomocou kontaktného formulára, ako aj na referencie. Toto všetko musíte obsiahnuť v dokumente o GDPR.
Komentáre – Ak zákazník, ktorí nemá registrovaný účet na vašej stránke, chce napísať komentár, musí vedome zakliknúť políčko “Súhlasím so spracovaním osobných údajov”. To znamená, že toto políčko musí byť nezakliknuté.
Ak tam toto políčko mať nebudete, je to opäť porušenie zákona a hrozí vám za to pokuta. Pre registrovaných klientov tam už takéto políčko mať nemusíte, nakoľko vám dali súhlas so spracovaním údajov už pri registrácii.
Faktúry a účtovníctvo – Zo zákona ich musíte uchovávať minimálne 10 rokov.
Ostatné informácie – Limit pri týchto údajoch daný nie je, no mala by to byť rozumná doba, ktorú dokážete obhájiť v prípade inšpekcie.
Viac informácií o GDPR
Reklamačný poriadok
Podobne ako pri fyzickom obchode, musíte dať zákazníkovi informácie o tom:
– Ako a kde tovar reklamovať
– Za akých podmienok má zákazník právo na reklamáciu
– Akým spôsobom bude reklamácia vybavená
– Za aký čas bude reklamácia vybavená
Formulár na odstúpenie od zmluvy
Na Slovensku má zákazník právo na odstúpenie od zmluvy do 14 dní. S touto skutočnosťou musí byť taktiež vopred oboznámený a tiež mu musí byť poskytnutý formulár na odstúpenie od zmluvy.
Vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy – Zo zákona musí byť obsiahnutý ako príloha v maily ku každej objednávke.
Musí obsahovať informácie:
– O vás, ako o predajcovi
– O klientovi
– Aký produkt si klient kúpil a kedy
– Dôvod na odstúpenie od zmluvy
– Odsek na meno a podpis
Viac informácií o Obchodných podmienkach
Poznámka: Zo zákona musia byť ku každému potvrdení o objednávke priložené obchodné podmienky, spolu s formulárom na odstúpenie od zmluvy.
Ak si chcete prečítať o tom, ako si založiť eshop viac, prečítajte si náš hlavný článok Ako založiť eshop
Ak vám informácie v tomto článku prišli užitočné, alebo ak poznáte niekoho, komu by mohli pomôcť, zdieľajte ho prosím na vašich sociálnych sieťach.
Ak máte nejaké otázky, rád vám na ne odpovieme v komentároch, alebo si môžeme dohodnúť konzultáciu, či už osobne alebo online.