Chcete rozbehnúť vlastnú firmu? Spoznajte základy marketingu a propagácie v online aj offline svete a zviditeľnite tak vašu firmu.
✅ Ako nastaviť správnu cenu pre produkt?
✅ Marketing podľa rozvinutosti trhu
✅ Prečo investovať do marketingu?
Cieľová skupina je základom každého marketingového plánu.
Samozrejme od cieľovej skupiny nezávisí iba to “Ako predávať” ale aj to, na ktorom mieste sa rozhodnete propagovať, čiže “Kde predávať”
Ak vás zaujíma odpoveď na otázku “Kde predávať, určite by to malo byť tam kde sú aj vaši klienti
Ak sú vaši klienti väčšinu času online, treba investovat viac do online reklamy. No ak sú vaši klienti zväčša na čerstvom vzduchu, môže byť pre vás prospešnejší aj napríklad billboard.
Čo sa týka samotného marketingu, môžeme ho rozdeliť na 2 druhy:
Líšia sa nielen miestom, ale aj spôsobom predaja.
Ako sme si už vysvetlili pri cieľovej skupine, je dôležité aby ste propagovali vaše výrobky/služby tam, kde sú vaši zákazníci.
Poďme sa teraz pozrieť na jednotlivé druhy marketingu.
Keď si vaši klienti často pred kúpou potrebujú vyskúšať váš produkt alebo službu, môže byť užitočné ak im budete dávať vzorky alebo niečo zadarmo.
Pokiaľ je váš predajný proces dlhší, napríklad máte službu alebo produkt, ktorý sa kupuje na dlhodobejšie účely (poistka, auto) môže byť pre vás prospešnejšie rozvíjať referencie aby vás ľudia odporučovali čo najviac.
Na rozvíjanie referencií vám napríklad pomôže vytvorenie referenčného programu. (Ponúknete zákazníkom bonus, ak vás odporúčia známym a tí si u vás niečo kúpia)
Ak je váš štýl podnikania formou B2B, môže byť pre vás výhodné ak budete chodiť na rôzne podnikateľské stretnutia. Tam budete mať možnosť zoznámiť sa a prísť k významným kontaktom, ktoré vám v budúcnosti môžu pomôcť v rozvoji či v nadviazaní spoluprác s rozličnými firmami.
Je taktiež možné, že ak sa budete zúčastňovať napríklad na obyčajných výstavách (napríklad agrokomplex), že si vás všimnú a budú chcieť s vami nadviazať spoluprácu.
Poprípade môžete ísť do konkrétnych predajní a priamo osloviť firmy.
Nie je to totižto vždy o tom, byť online…
Uvedomenie si, kde sa zrovna nachádzate je veľmi podstatné.
Pokiaľ sa len rozbiehate a na marketing máte nízky rozpočet, mali by ste si dobre premyslieť, kam ich chcete investovať.
Predstavte si, že máte 1 000€ vyčlenených na marketing a neviete sa rozhodnúť, či chcete investovať do online reklamy, či si chcete zaplatiť zopár billboardov alebo si nechať vytvoriť web.
V tomto prípade by ste sa mali pozrieť na vašu konkurenciu. Ak majú web, z ktorého im prichádza mesačne iba 10 zákazníkov no na druhej strane vďaka billboardom získajú 100 zákazníkov, bolo by pre vás oveľa prospešnejšie ak by ste investovali skôr do billboardov.
No nemali by ste sa uniesť a robiť bezhlavo presne to, čo robí vaša konkurencia.
Konkurencia tu môže byť už dlhšiu dobu takže nemôžete očakávať, že budú mať napríklad iba web alebo iba billboardy. Mali by ste investovať do toho čo by mohlo byť pre vás najvýhodnejšie, čiže ak pracujete v parfumérií bolo by pre vás dobré investovať do vzoriek.
Na začiatku každého podnikania je lepšie ak budete robiť menej vecí ale poriadne ako by ste mali robiť viacero vecí naraz, ale bolo by to odfláknuté.
TIP: Vyskúšajte Lean prístup v marketing. Lean prístup vám môže pomôcť ak neviete, aký druh reklamy máte zvoliť.
Skrátka vytvoríte lacný druh reklamy, použijete ju na malej skupine ľudí, zanalyzujete a zozbierate data. Ak to bude fungovať tak ste vyhrali, no ak nie, žiaľ to budete musieť skúsiť inak. Postupom času sami prídete na to, aký druh reklamy vám najviac vynáša.
Ako som už spomínal, je dobré najprv zistiť kde vaši zákazníci trávia väčšinu svojho času aby ste potom vedeli aký druh reklamy aplikujete na vašich potenciálnych zákazníkov.
Napríklad ak sa chcete zamerať na produkt pre tínedžerov, bude pre vás oveľa prínosnejšie spustiť online reklamnú kampaň (napríklad na instagrame), ako by ste mali chodiť po stredných školách s vizitkami.
Starší ľudia majú samozrejme taktiež smartfóny, no používajú ich menej. Keďže do práce chodia najčastejšie autom a pri šoférovaní sa do telefónu pozerať nemôžu, by bolo lepšie, ak by ste zvolili reklamy, ktoré by sa vysielali v rádiu alebo by sa mohol osvedčiť aj billboard.
No ale očakávať to, že svet bude iba jednotvárny nemôžete. Vaši klienti môžu byť aj v online svete a aj v offline svete.
V takomto prípade by ste mali váš rozpočet rozdeliť a sústrediť sa na obe platformy zároveň
Marketing a propagovanie vašej firmy nemusí vyjsť tak draho, ako si možno predstavujete. Či už máte na mysli online alebo offline marketing.
Napríklad založiť si stránky na sociálnych sieťach nič nestojí. Možno tak niekoľko minút času.
No pokiaľ máte silnú konkurenciu, budete musieť byť múdrejší a viacej pouvažovať nad svojimi kampaňami do budúcna.
Aj malá propagácia vašej firmy bude určite lepšia ako by ste sa mali spoliehať na to, že na vás pozornosť ľudí spadne z neba.
Nastaviť správnu cenu produktu nie je až také ľahké, ako by ste si mysleli.
Totižto ak by ste chceli nastaviť cenu produktu veľmi nízko, nebude sa vám dariť do budúcna rásť a taktiež nebudete vedieť investovať či prijímať ďalších zamestnancov.
No na druhej strane ak sa rozhodnete nastaviť cenu veľmi vysoko, môže sa stať, že to ľudí odradí a prejdú k vašej konkurencii kde je to možno trochu horšie, ale lacnejšie.
Zvykne sa povrávať, že ak dokážete vytvoriť dokonalý produkt, tak sa o ňom ľudia dozvedia aj sami.
Popravde ja tomuto neverím, pretože ako k nemu ľudia majú prísť ak nemajú ani tušenie, že niečo také existuje.
Samozrejme, idea referenčného marketingu je výborná, pretože ľudia k vám už prídu s tým, že si produkt mienia kúpiť. Ak by ste však chceli podnikať vo väčšom, referenčný marketing už pre vás nemusí byť až tak účinný, a tak budete musieť popremýšľať aj nad inými formami marketingu.
Je veľmi dôležité aby ste sa už od začiatku aktívne zameriavali na predaj, pretože už v skorších fázach podnikania sa zvykne stávať, že nebudete mať postačujúci príjem a dôsledkom toho ani postačujúci cashflow.
Či už nie ste predajný typ alebo dokonca ste introvert, poradil by som vám aby ste sa zaškolili. Nemusíte sa báť, pretože peniaze ktoré miniete na zaškolenie sa vám aj vrátia a predsa len, aj drobné zlepšenie dokáže spraviť rozdiel.
Pretože ak sa zdokonalíte čo i len o pár levelov v predaji dopredu, je možné že nepredáte produkt len jednému klientovi, ale dokonca aj viacerým.
Dôsledkom tohto sa vaša investícia ihneď vráti. Ak sa budete aktívne venovať predaju tak sa vám peniaze, ktoré investujete, zakrátko vrátia.
Ak ste presvedčený o tom, že sa zaškoliť rozhodne nechcete, navrhujem vám aby ste si na predaj najali niekoho kto sa tomu dlhodobo venuje.
Je podstatné aby ste neboli pozadu a nepoužívali staré marketingové frázy či nepredávali produkty, ktoré už dávno vyšli z „módy“.
Pravdepodobne to pôsobí, že je to len maličkosť a nikdy pred tým ste sa nad tým ani nepozastavovali, no predsa len si pozrite tento príklad:
Na trhu sa objavili tabletky na chudnutie, no v tej dobe stačilo povedať: „Ak budeš užívať tieto tabletky tak schudneš.“
No a ako to tak býva, keďže bol tento produkt z cela nový na trhu a klientom sľubovali, že kilá rázom pôjdu dolu, tak si ich ľudia začali kupovať.
Keďže po čase táto marketingová stratégia prestala fungovať tak sa muselo prísť s niečím iným. Tentokrát predajná fráza znela: „ Ak si budeš dávať tieto tabletky, schudneš až 3 kilá!“
Žiaľ aj táto fráza prestala fungovať a museli si vymyslieť niečo iné a tentokrát to bolo:
„Užívaj tieto tabletky a do týždňa schudneš až 3 kilá!“ A samozrejme v tejto dobe sme už oveľa revolučnejší, čiže dnes je to: „Pokiaľ budete užívať tieto tabletky, ktoré sú z unikátnej rastliny rastúcou až v Amazonskom pralese tak schudnete do týždňa 3 kilá!“
A z tohto dôvodu nie je podstatné mať len marketingovú stratégiu či prosperujúci produkt, ale aj to aby ste ho dokázali prispôsobiť k požiadavkám trhu.
Mali by ste sledovať marketingové frázy vašej konkurencie a zamerať sa na ich chyby, ktoré robia aby ste tie isté chyby nerobili a naopak aby ste sa zdokonalovali.
POZNÁMKA:
Je dôležité aby ste svoj produkt prispôsobili trhu. Napríklad ak chcete predávať šampaňské určite to spraví rozdiel ak ho budete predávať vo Francúzsku ako na Slovensku. Pracujme s ideou kde by ste išli podnikať v cudzine. Mali by ste zistiť či na predaj vášho produktu nepotrebujete certifikát a či je vôbec legálny v krajine kde sa rozhodnete podnikať. Taktiež je veľmi podstatné aby ste zistili či váš produkt musí spĺňať nejaké zákonom dané normy a určite by ste sa mali informovať s podmienkami pre podnikateľov a tak ďalej.
Nemajte obavu ak sa už na počiatku rozhodnete investovať do reklamy.
Tak ako to prebieha pri procesoch, tak isto to platí aj pri marketingu.
Častokrát do marketingu investujú len veľké firmy.
Na Slovensku je relatívne málo malých či stredných firiem, ktoré by investovali do marketingu. A ak je niečoho nedostatok, tak prídu tí, ktorí sa neboja diferencovať a zozbierajú všetko ovocie.
Keď sa nad tým zamyslíte, nedáva to zmysel.
Kvôli tomu, že sa väčšina firiem usiluje usporiť, nechce do svojho podnikania investovať. Keď sa nad tým zamyslíte, nedáva to zmysel, pretože im prchá šanca na rozvoj a aj veľké peniaze.
Ak aj začínate vo firme sám, je veľmi dôležité aby ste začal investovať nech máte viacero zákaziek. No a určite viete aj sami, že nič nedostanete grátis.
Pokiaľ by ste chceli nadobudnúť dvakrát toľko nových klientov, je veľmi podstatné aby ste sa im najskôr vy prihovorili.
Povedzme, že na váš web chodí okolo 1000 klientov, no a na to aby ste ich mali viac by ste mali investovať do marketingu, potom sa možno z tých 1000 stane 5000 klientov a môžete naďalej rozširovať svoju schopnosť na nadobúdanie nových klientov.
Je veľmi dôležite aby ste rozlišovali svoje financie od firemných financií, pretože ak si budete „požičiavať“ z firemných peňazí, tak sa vaša firma nebude vedieť ďalej rozrastať, keďže firma na to aby rástla potrebuje investície.
Tak a dostali sme sa ku koncu a dúfam, že ste sa naučili niečo nové ohľadom marketingu a propagácie.
Pokiaľ máte ešte nejaké otázky alebo vás nejaká z informácií prekvapila, určite nám dajte vedieť do komentárov.
Celý článok nájdete na: https://bugesweb.sk/ako-zacat-podnikat/
Ak vás tento článok zaujal a myslíte, že by pomohol aj ostatným, zdieľajte ho prosím na svojich sociálnych sieťach.