Ak chcete ušetriť tisícky eur a stovky hodín prerábania eshopu. V tomto videu vám poviem, ako si najlepšie vybrať platformu, na ktorej váš eshop postavíte. Moje meno je Tomáš Bugáň. Som z digitálnej agentúry BugesWeb a na našich eshopoch klienti predali za posledný rok produkty za viac, ako 2 milióny eur.
Možno ste už počuli o názvoch, ako Shoptet, Atomer, alebo Upgates. Sú to eshopy. Sú to stránky, kde prídete a viete si na mesačnej báze platiť eshop, o ktorý sa technicky nemusíte starať vy, pretože ich za vás vyvíja tá dodaná firma. Má dokonca už aj množstvo prepojení na kuriérov, na rôzne platobné brány, na fakturačný systém, na skladové hospodárstvo a viete si veľmi, pomerne lacno a rýchlo vyskúšať, čo taký eshop obnáša.
Viac menej tam prídete. Máte tam nejakú základnú šablónu, alebo nejaké základné šablóny, z ktorých si viete vybrať, čo sa týka dizajnu. Pridáte si produkty, pridáte si texty, nastavíte si nejaké dopravy a ostatné veci a pomerne v krátkom čase si viete vyskúšať, čo ten eshop vlastne je a čo to všetko obnáša, keď vám tam prichádzajú klienti a vy musíte riešiť objednávky.
My toto riešenie odporúčame hlavne klientom, ktorí zatiaľ možno nemajú rozpočet na to, aby si zaplatili eshop, ktorý je vytvorený na mieru pre nich, ale chcú si vyskúšať, aké by to bolo s eshopom podnikať za kľudne málo peňazí, aby sa vedeli potom lepšie rozhodnúť, či ich toto podnikanie baví a či chcú v ňom pokračovať.
Ako som spomínal, hlavné výhody sú to, že tento systém nemusíte spravovať vy. To znamená, že vyvíja ho nejaká firma a používa ho x desiatok, stoviek, tisícov klientov. Takýto systém za vás ten administrátor spravuje, aktualizuje a máte tak istotu, že všetko funguje tak, ako by malo.
Ďalšou výhodou je to, že tieto systémy majú často v sebe už predpripravené rôzne napojenia, napríklad na kuriérov, na fakturačný systém, na skladové zásoby a veľakrát napríklad aj na platobné brány, takže nemusíte mať nejakú technickú zručnosť, aby ste to tam vedeli nastaviť vy, ale je to tam už pripravené a máte možnosť si to vyskúšať, resp. kľudne aktivovať, alebo možno to majú v nejakom balíčku, ktorý si viete priplatiť. Hlavnou nevýhodou tohto systému je ten, že nikdy nebude váš. Áno, môže to byť na vašej doméne.
Môžete to mať kľudne 2, 3 roky 4, 5 rokov. Môžete tam budovať SEO, aby vám to chodilo kopec ľudí, lenže z akéhokoľvek dôvodu ak sa rozhodne napríklad tento majiteľ systému, že už v tomto podnikaní nechce pokračovať, alebo to predá niekomu inému, prípadne ho zmení tak, ako vám to vôbec nevyhovuje, neviete s ním bohužiaľ urobiť nič a budete musieť začínať niekde úplne inam, alebo migrovať ten eshop proste na ďalší eshop na prenájom.
Toto je jediná taká hlavná nevýhoda, ktorú ja spomínam. Druhá je potom samozrejme tá, že neviete si ho vyvíjať do takej miery, ako potrebujete a viacmenej ste závislí od nich. To znamená, že ak napríklad oni tam majú pripojenie na DPD kuriéra, ale vy by ste chceli prepojenie na UPS kuriéra a nie je to tam.
Vy si to tam sami nedokážete dať. Ste závislí od toho, že oni ho tam možno raz dajú. Toto je veľmi dobré riešenie, ak chcete s minimálnymi nákladmi vyskúšať, to, ako taký eshop vyzerá, čo tam všetko budete musieť robiť? Ale pokiaľ chcete seriózne s eshopom podnikať a mať to hlavne vo svojich rukách, aby ste neboli závislí od platformy niekoho iného, odporúčam ísť do druhého, alebo tretieho riešenia. Druhé riešenie je CMS.
Určite ste už počuli slová, ako WordPress, Joomla, alebo možno Drupal, prípadne Magento. Toto sú open source systémy, open source, pretože si ich nemusíte kúpiť. Sú dostupné na internete a vyvíja ich množstvo, množstvo vývojárov, ktoré si viete nainštalovať na svoj hosting.
To je ten priestor, kde sa nachádza váš web, alebo sa bude nachádzať váš web. Ktorý je pripojený na doménu, čo je v podstate adresa, kde sa váš web bude nachádzať a viete si prostredníctvom takéhoto CMS ka vytvoriť stránku na vlastnú päsť, alebo si nájsť niekoho, kto vám to tam vytvorí. To CMS má hlavnú výhodu tú, že ak sa napríklad bavíme o WordPress, v ktorom vytvárame napríklad eshopy my, je tam obrovská komunita ľudí, ktorí vám môžu poradiť.
Ak by ste niečo napríklad nevedeli. Či už nejaké technické, alebo potrebujete poradiť, možno ako tam nastaviť nejaký, nejaké zdieľanie na sociálnych sieťach. Potrebujete nastaviť možno nejaké skladové zásoby, potrebujete si tam pridať platobnú bránu, je obrovské množstvo ľudí, ktorí vám vedia poradiť. V skupine WordPress Slovensko je viac, ako 3000 ľudí.
Keď sa tam pridáte do tej skupiny, napíšete tam, buď si nájdete niekoho, kto vám s tým pomôže, alebo vám poradí, ako to spraviť na vlastnú päsť. Taktiež obrovské množstvo materiálu dokážete nájsť na YouTube a cez Google, takže nieste odkázaní len na to, že musíte niekoho osloviť, aby ste niečo tam vedeli spraviť.
Výhodou týchto systémov je často to, že vy si tam nainštalujete kvázi, holé jadro a pridávate si potom funkcie presne podľa toho, čo potrebujete. Čiže zatiaľ, čo pri napríklad krabicovom riešení, akým je napr. dajme tomu, že e-shop na prenájom, tam máte jednoducho dajme tomu, že 100 funkcii a vy s toho možno reálne použijete len 10.
Pri tomto máte naozaj, že esenciálne základné funkcie. A na to si pridávate funkcie, ktoré potrebujete. Čiže nemáte tam 4 platobné brány, keď reálne budete potrebovať iba jednu, nemáte tam štyroch dopravcov, keď reálne potrebujete možno dvoch. Toto je obrovská výhoda, pretože vy si ten eshop viete prispôsobiť podľa toho, ako potrebujete a keď aj napríklad o mesiac o 2, o 3, o 5 vznikne niečo, čo potrebujete riešiť.
Dokážete buď nájsť niekoho, kto vám s tým pomôže, alebo už možno existuje riešenie, ktoré nemusíte vyvíjať vy a viete si ho tam nainštalovať. Výhodou tohto CMS ka je aj to, že si viete spravovať obsah. To znamená, viete si vymeniť logo, viete si tam meniť texty, viete si pridávať nadpisy, viete si pridávať obrázky, viete si upravovať produkty, to znamená upraviť ceny, skladové zásoby, ich popisy.
Viete si tam meniť fotky, ako potrebujete. Toto je obrovská výhoda, pretože nie ste závislí od nikoho a opäť máte väčšiu moc nad vašou stránkou. Keď potrebujete napríklad o polnoci zmeniť telefónne čísla na stránke, alebo ste zmenili telefón. Viete si to urobiť automaticky bez toho, aby ste niekoho museli oslovovať, dobrý deň, potreboval by som vymeniť toto telefónne číslo, čiže, CMS odporúčam, ak máte napríklad nejaké technické zručnosti.
Alebo poznáte niekoho vo vašom okolí, kto by vám s tým napríklad vedel pomôcť, ale opäť, tu je veľmi dôležité, aby ste nielen mali nejaké estetické cítenie, aby ten eshop nejak vyzeral, ale taktiež potrebujete vedieť napríklad, ako ten eshop vôbec vytvoriť.
Ako by mali byť jednotlivé prvky na tej stránke, aby sa dobre na tom eshope nakupovalo, ako nastaviť ten objednávkový proces, aké informácie si pýtať? Aké sú legálne záležitosti? Ako spravovať tie objednávky? Ako si vytvoriť tie stránky, menu, do pätičky dať veci, ako tam nastaviť správne, aby sa tomu klientovi posielali nejaké základné dokumenty a množstvo, množstvo ďalších vecí.
Čiže toto riešenie je dobré. Ak napríklad, dajme tomu zbehnete na nejaký kurz, kde aspoň tieto základné veci sa naučíte, alebo ich časom budete študovať. Čiže, pokiaľ sa bavíme napríklad o tom eshope na prenájom, tam väčšina týchto vecí je tam predpripravených, aby ste ich by vedeli použiť. Tu si ich budete musieť pripraviť vy.
Avšak máte nad nimi ďaleko väčšiu moc a tým pádom máte ďaleko väčšiu slobodu. Čo s tým eshopom môžete robiť. Oproti eshopu na prenájom máte pri CMS ku výhodu aj tú, že je to vždy vo vašich rukách. To znamená, že pokiaľ fakt neporušíte nejaké extrémne podmienky, tak nikdy o tú stránku neprídete, pretože je to vaše.
Ak napríklad, aby aj sa stalo, že tá hostingová spoločnosť prestane poskytovať to miesto na ten váš web, jednoducho chytíte odzálohujete a zoberiete si ho na inú hostingovú spoločnosť. Ak by napríklad ste prišli aj o doménu, opäť odzálohujete ten web. Viete si to preniesť na hocijakú inú doménu. Takže vždy máte ten eshop vo vlastných rukách a viete ovplyvniť to, čo tam bude a ako to tam bude. Treťou možnosťou, ako si môžete vytvoriť eshop, je
Toto by som však odporúčal už s agentúrou, pretože už sme videli veľa takýchto eshopov, kde tí klienti si to robili na mieru a vždy to nejak lepili, lepili dokopy, ale nebol tam dobre nastavený základ, vždy sa len pridávali, pridávali funkcie a bola to taká veľmi, veľmi nestabilná pyramída, kde po dvoch, troch rokoch aj tak ten klient prišiel k tomu, že to musel znova nechať prerobiť, lebo jednoducho to súčasné riešenie už nebolo možné aplikovať tam, kde to chcel. Jednoduchá vec.
Dajme tomu, že podnikáte na slovenskom trhu a chcete do roka expandovať aj na ďalší trh. V tomto prípade je možné, že už potom budete potrebovať aj eshop na mieru, práve kvôli tomu, aby ste tam neboli vôbec obmedzený ničím. To znamená, že ak tam budete mať veľa objednávok. Potrebujete napájať nových kuriérov, nové platobné brány, nový fakturačný systém.
Ten eshop legalizovať napríklad aj v tej inej krajine, aby spĺňal všetky tie podmienky, ale zároveň musí spĺňať aj slovenské. Hej, tak je potrebné už mať ten eshop oveľa, oveľa sofistikovanejší a tým pádom zveriť to niekomu, kto naozaj vie, čo robí a prečo to tak robí.
A hlavne ten človek vám bude vedieť, alebo tá agentúra vám bude vedieť dlhodobo radiť, čo by sa na tom eshope dalo riešiť, keďže obvykle napríklad aj u nás sledujeme nové trendy a nové marketingové funkcie a možnosti, ako zvyšovať obraty na tých eshopoch a tým pádom tieto veci sa dajú aplikovať do toho eshopu a opäť ten eshop Vám môže fungovať oveľa lepšie a rýchlejšie. Hlavná výhoda tejto možnosti je, že drvivú väčšinu vecí, ktoré napríklad na tom eshope riešite, sa takto dá automatizovať.
Či už vystavovanie napríklad automatických faktúr, alebo opäť nejaké reporty o tom, ako ten eshop funguje. Taktiež ak sa bavíme o nejakých možnosť sledovania, čo sa týka marketingu, hej, či už sledovanie cez Google Analytics, kde môžete presne sledovať, z ktorých kanálov a z ktorých napríklad sociálnych sietí vám koľko klientov prichádza a koľko u vás míňajú. Taktiež nejaké sledovanie na facebooku, hej cez Facebook Pixel, kde opäť tie kampane viete robiť veľmi sofistikované.
Tak v tomto prípade už budete potrebovať naozaj takýto eshop na mieru, ktorý dokáže ďaleko, ďaleko zložitejšie veci.
Takýto eshop na mieru môže byť napríklad postavený na takom CMS, ako som spomínal v druhom bode, ale nemusí byť. Ak sa bavíme napríklad o nejakých obrovských eshopoch, tak tam už väčšinou sa bavíme o veľmi, veľmi custom riešeniach, ktoré sú špecificky na toho klienta vyvinuté a je pravdepodobné, že nikto taký istý systém nemá, pretože opäť ten systém je do detailu prispôsobený potrebám klienta a to, ako jeho biznis funguje, aby čo najľahšie mohol podnikať a čo najviac veci bolo automatizovaných.
Ak máte otázku na túto tému, kľudne mi napíšte komentáre pod video.Ak sa vám video páčilo, zdieľajte ho na sociálnych sieťach. Nezabudnite nám dať odber, aby ste vždy boli informovaní, keď vyjdú nové videá a vidíme sa v ďalšom videu.