Ahojte, vítam vás v Biznis Backstage-i.
Ako prvého hosťa som si zavolal Tomáša Bugáňa z digitálnej agentúry Bugesweb.
Zaoberá sa výrobou webov, e-shopov a vlastne všetkým okolo online podnikania.
Prezradí vám, ako to celé funguje a aký je jeho background.
Vo firme Bugesweb vytvárame našim klientom zdroj nových zákazníkov, vďaka ktorému dokážu rozvíjať svoju firmu. Bohužiaľ, štatistika je taká, že len jedna z piatich firiem má takýto zdroj príjmu, pričom ich to ročne stojí nemalé peniaze. To je ako keby si mal zamestnanca, ktorý by sa v práci hral počítačové hry a neprinášal by ti žiadne výsledky. Realita je taká, že až 80% firiem nemá dobre spracovaný web alebo eshop. Stojí ich kopec peňazí ročne a neprináša výsledky.
V BugesWebe sa práve na toto sústredíme, aby sme dokázali klientom dlhodobo pomáhať. Od základnej analýzy, grafiky, loga, programovania, copywritingu, až po odovzdanie webu.
Zameriavame sa na to, aby mu jeho web alebo e-shop, prinášal čo najlepšie výsledky a jeho firma rástla.
Aký sú tvoji najčastejší klienti?
Najčastejšie sú to menšie, možno stredné firmy. Veľmi to záleží aj od toho, v akej fáze sa nachádzajú. Sú aj takí, ktorí zatiaľ nemajú skúsenosť s webom. Nájdu sa aj takí, ktorí už majú skúsenosti a majú presnú predstavu, ako chcú mať web spravený. Môže to byť kľudne aj veľká firma s miliónovými obratmi, máme totiž aj také.
Ako si sa dostal k výrobe webov?
Začalo to ešte na vysokej škole, keď sme rozvíjali jeden projekt v Nitre a potrebovali sme kvalitných ľudí, ktorí by nám pomohli s webom. Bohužiaľ vždy tam boli problémy, či už programátor nedvíhal telefón, alebo trvalo strašne dlho kým to začal realizovať. Vtedy som sa dostal k WordPressu. Veľmi sa mi páčilo to, ako rýchlo sa s tým dá pracovať a to že si viem prispôsobovať web tak, ako potrebujem. Vtedy WordPress vyzeral úplne inak ako dnes. Bolo to v roku 2009.
Po výške, ale aj počas výšky som sa venoval wordpressu, marketingu a rozvíjaniu online projektov. Po výške som išiel pracovať do jednej agentúry. Zaoberali sa predajom nábytku a mali aj e-shop. Bola to veľká maďarská firma a mali top 3 e-shopy na maďarskom trhu. Vydržal som tam pracovať 7 dní a potom som začal podnikať na vlastnú päsť.
Takže 7 dní si vydržal v práci a rozhodol si sa podnikať ?
A aké boli tie tvoje začiatky? Akú cestu si prešiel a ako to vyzerá u teba teraz?
Začiatky boli samozrejme ťažké. Vedel som, že nejaký čas budem musieť fungovať aj z vlastných financií. Dobrá vec bola, že som mal aspoň pár klientov. Keď začíname podnikať, tak prvý kto nám dá prácu sú práve naši známi a okolie. Mal som dvoch alebo troch takých, ktorí mi mesačne prinášali peniaze, ale stále málo.
Keď som začal s webmi, neprenajal som si hneď kanceláriu a nenakúpil vybavenie. Vstup do podnikania bol s malými peniazmi, ktoré bolo treba minúť, aby som mohol začať. Notebook som mal, ten som si len prepísal do firmy a následne som v mohol začať. Kúpil som len zopár základných programov, aby som mohol fungovať a už to išlo.
Zo začiatku som bol veľmi rád, keď som mal jedného nového klienta.
Bolo úplne čarovné, keď som získal úplne cudzieho klienta, ktorý prišiel ku mne cez odporúčania.
Neskôr som prišiel na to, že je to asi najsilnejšia forma toho, ako tých klientov budem získavať.
Dnes ich už získavam samozrejme inak.
Teraz to vyzerá tak, že máme 10-15 projektov mesačne, 7 členný tím a vlastné kancelárie. 4 ľudí mám interne a 3 sú z rôznych častí Slovenska. Toto nie je podnikanie také, že musíme všetci sedieť na jednom mieste, najmä pokiaľ ide o programátora. Všetko sa dá vyriešiť cez technológiu.
S klientmi je to trochu iné. Veľmi rád sa stretávam s klientmi osobne. Je to úplne iné ako komunikovať cez maily. Keď idem k nim napríklad do výroby, alebo do ich kancelárií, mám možnosť sa ako keby vcítiť do atmosféry, ktorú tam majú, následne to zakomponovať do ich e-shopu alebo webstránky.
Pekná cesta.
Aké bolo najťažšie rozhodnutie, ktoré si musel urobiť, aby si sa dostal na toto miesto, kde si teraz?
Prvá vec bola nechať tak freelancing, kde som fungoval sám a zobrať prvého kolegu. Je to veľký záväzok vziať si k sebe niekoho, kto už má stabilnú prácu, záväzky a rodinu. Mať zodpovednosť a starať sa oňho nie len mesiac, ale roky. Ďalšie ťažšie rozhodnutie bolo nájsť si kanceláriu, keďže zo začiatku sme fungovali z bytu mojej bývalej priateľky. Sedeli sme za malým stolom v kuchyni a tam sme programovali a vytvárali weby. Samozrejme potom boli veľmi ťažké rozhodnutia tie, keď došli peniaze vo firme, začali tam prúdiť moje osobné peniaze. Keď sa minuli tie, tak vtedy bolo naozaj ťažké prepnúť z mysle OK, sme v poriadku, na: „Teraz musíme za každú cenu prežiť a musíme pokračovať ďalej.“ Boli sme traja a to nie sú malé mesačné náklady.
Ako si zariadil, aby ti to fungovalo aj keď si bol v kríze alebo v takejto situácii?
To, čo je u nás obrovská výhoda, je rodinná atmosféra. Je tam sloboda. Všetci sme priatelia, často chodíme spolu na obed, alebo aj na dovolenky. Máme dokonca aj spoločné narodeninové oslavy. Nemáme ani pevne stanovený počet dní dovolenky. Netajíme si informácie ako napríklad, že ja viem koľko máme peňazí a nikto nech sa o tom nedozvie. Jednoducho u nás sú tieto veci transparentné. Všetko sa hovorí tak ako je a každý sa môže spýtať na hocičo. Nie je žiadna nazvime to, „no go“ otázka. Práve táto priateľská atmosféra mi pomohla v tom, že keď prišli problémy a potreboval som, aby počkali ešte mesiac na výplatu, tak ma podržali. Zomkli sme sa ešte silnejšie a vďaka tomu teraz napredujeme oveľa rýchlejšie.
Takže hovoriť si pravdu, byť čestní a rozprávať sa o všetkých veciach. To ti pomáha udržať tím v pohode, ale pritom v chode?
Áno, úprimnosť a sloboda. Máme stanovený čas, kedy by ľudia mali byť v kancelárii, ale je to na nich či tam sú alebo nie. Keď si niekto potrebuje odskočiť na úrad, k doktorovi či hocikde, nerobí sa z toho žiadna veda. Jasné, keď máme deadline, alebo odovzdávame projekt, tak sa vopred o týchto veciach bavíme, aby nedochádzalo k tomu, že poškodíme klienta. Musím odklopať, také sa ešte nestalo. Otvorená komunikácia a transparentnosť. Nefungujeme tým štýlom, že ja mám vlastnú kanceláriu nechoďte mi sem a nebavte sa so mnou, lebo ja si robím svoje veci. O všetkom sa bavíme či sú to cenové ponuky alebo nejaké konkrétne riešenia. Naozaj veľa vecí takto interne rozoberáme a vďaka tomu sme na jednej lodi. Vieme, kde sa čo hýbe a čo sa práve deje. Ľudia sú potom spokojnejší v práci.
Takže musí byť pohoda, ale práca musí byť hotová.
Tak, áno.
Trošku osobnejšie…. Čo ti podnikanie vzalo a čo ti dalo?
To je ťažká otázka.
Podnikanie ma nútilo rozvíjať sa a posúvať sa ďalej, aby firma rástla a ja som mohol lepšie predávať naše produkty, služby a pomáhať klientom. To mi pomohlo odbúrať veľa negatívnych vecí a ľahšie som ich prekonal. Čo mi to dalo, je samozrejme sloboda, ale určite za cenu disciplíny. To znamená, že ak si teraz poviem, že chcem na dva mesiace odísť, pravdepodobne by sa to dalo zariadiť, ale neurobil by som to. Mám disciplínu a chcem projekty doťahovať a reálne pomáhať klientom. Hlavne mi to dalo to, že sa môžem sebarealizovať a všetko to závisí viacmenej od mojej šikovnosti. Je to skvelý pocit. Hlavne vidieť potom to, že sa klientovi darí a posúva sa ďalej. To je naozaj napĺňajúci pocit, ktorý inde asi ťažko zažiť.
Kde vlastne tvoja firma pôsobí? Je to len v okolí Komárna, alebo aj po celom Slovensku?
Kanceláriu máme v Komárne, avšak tým, že máme takýto online biznis, tak je viac menej jedno, kde sa klient nachádza. Keď je vzdialený 400-500km, tak je to o tom dohodnúť sa. Máme napríklad švédsku firmu, ktorá je vzdialená 3000km a zatiaľ sme sa videli len cez Skype. Takisto napríklad z Rakúska, Maďarska a Česka máme mnoho klientov, s ktorými sme sa zatiaľ nevideli. Dúfam, že raz k tomu príde. Nie je to obmedzené diaľkou. Nemáme problém vycestovať za klientom priamo k nemu a tam si povedať nejaké podrobnosti.
Robíte len klasické prezentačné weby a e-shopy, alebo aj nejaké iné systémy?
Snažíme sa profilovať najmä do prezentačných webov a e-shopov. Jeden čas sme robili aj predajné stránky a lieviky. Obvykle je to ale veľmi nákladné a hlavne je tam obrovské množstvo testovania, ktoré ešte na Slovensku máloktorý klient vie pochopiť, alebo oceniť. Sústredíme sa najmä na prezentačné stránky a e-shopy, ale aj tie robíme tak, aby spĺňali určitý cieľ, či už priniesť nového zákazníka alebo predať. Všetko, čo je na stránke, je optimalizované a urobené tak, aby čo najviac zvyšovalo konverziu danej stránky alebo e-shopu.
Považuješ za podstatné, aby mal každý podnikateľ svoj web?
Veľa podnikateľov stále funguje na odporúčania a web nemá, alebo má len nejaký základný web spred 10 rokov.
Mal by sa báť do toho investovať, alebo je to dobrý krok?
Dobrá otázka. Nie pre každú firmu je momentálne potrebný web. Ja to nikdy nebudem tvrdiť, že každý by mal mať svoj web. Avšak, ak jeho konkurenti web majú a vďaka tomu získavajú klientov, ktorých on takto získať nemôže, tak sa to stáva konkurenčnou nevýhodou. V takom prípade web treba riešiť. Opačná situácia je, keď niekto už má web, jeho konkurenti tiež a doťahujú sa možno na detailoch. Vtedy napríklad je určite zaujímavé investovať do videa, pretože práve tým sa môže odlíšiť. Mnohí ľudia hovoria, že video už moc nejde. Chvíľu ide, chvíľu nejde, ide… Tak isto ako e-maily. Ja si myslím, že ide podľa toho, ako ho človek natočí a využije. Pokiaľ si nájde na to správneho človeka a naozaj bude z toho videa cítiť hodnoty, kreativitu a pod., tak to video môže urobiť na stránke ešte obrovský rozdiel.
Takže môže to byť v podstate ďalší kanál, kde získavať klientov?
Presne tak, určite. Predajný argument, ktorý môže presvedčiť zákazníka. Sú rôzny ľudia. Niektorí radi pozerajú videá a iní zase čítajú. Týmto vieme osloviť obe skupiny ľudí. Tých, čo radi čítajú a chcú si svojim tempom prečítať dlhší text, alebo tí, ktorí cestujú niekam, majú chvíľku čas, tak si pozrú video. Vytiahnu z neho najdôležitejšie informácie a vďaka tomu urobia rozhodnutie, že áno, toto je zaujímavá firma, chcem od nich niečo.
Môžem potvrdiť, že ľudia sú leniví čítať, radšej si pozrú video.
Na základe toho že strávia viac času na stránke, dá sa to sprocesovať a predať ten produkt.
Je nejaký finančný limit za ktorý sa dá urobiť web? Nie každý má toľko peňazí, aby si spravil fakt dobrý web.
Ako to funguje?
Spodná hranica sa odvíja od toho, čo všetko má ten web alebo e-shop spĺňať. Keď ideme s autom do servisu, bez toho aby sme povedali mechanikovi, čo chceme na aute spraviť, tak nám cenu nevie povedať. Povie nám, že od 0 do 10 000€. S webom je to rovnaké. Pokiaľ máme zadanie, to znamená, že vidíme cca čo má web spraviť, tak ho vieme naceniť a od toho sa odraziť. Horný limit by som povedal, že neexistuje. Už som videl projekty, ktoré vyzerali zvonka úplne jednoducho, fakt že jednoducho a vzadu bol taký pokročilý a skvelý systém, že to mohlo stáť desiatky tisíc eur. Pokiaľ sa bavíme o weboch bánk, to už nie je len o desiatkach, ale o stovkách tisícoch a miliónoch. Je to neustály vývoj. Väčšinou tam majú fulltime programátorov, ktorí to neustále vyvíjajú.
Môžem si ako klient u teba spraviť nejaký úplne základný web na začiatok podnikania a časom ho vylepšovať, keď už viem do toho investovať viac peňazí?
Super, áno, veľmi dobrá otázka. Máme takzvané štartovacie weby. Na začiatok sa urobí len jedna stránka a neskôr sa to dá rozvíjať. To je práve výhoda toho WordPressu, že čokoľvek tam urobíme vieme, že to má potenciál rásť. Vieme to už vopred pripraviť tak, aby sa to dalo neskôr rozšíriť a doplniť. Dá sa to neustále updejtovať podľa toho čo si pýta trh a hlavne klient, pretože v konečnom dôsledku je dôležité, aby sa to páčilo majiteľovi. Pokiaľ to ale neosloví zákazníka, tak sú to vyhodené peniaze. To je ten rozdiel. My spájame našu predstavu, ako by to malo byť, s predstavou a klienta a v strede nám vzniká krásny prienik, ktorý sa volá profit.
Takže všetko je to o komunikácii. Klient musí byť spokojný.
Odovzdáte kvalitnú robotu a potom, keď im to bude prinášať zisky, tak budete spokojní samozrejme aj vy.
Presne tak. Pre nás je najlepšia referencia keď má klient úspešný web. Takto vieme aj novým klientom ukázať naše úspešné projekty a dokázať im že naozaj vieme čo robíme. Samozrejme veľmi záleží aj na tom, čo všetko si u nás klient objedná. V dnešnej dobe už nestačí len vytvoriť e-shop, treba veľmi dobre rozmýšľať aj nad tým, ako ho dostať k ľuďom a ako získať zákazníka. Takmer na každý produkt alebo službu už stránka existuje a nie jedna. Pri niektorých sú to stovky. V takom prípade tam musí byť veľmi dobrý marketing a musí to byť veľmi dobre spracované, aby sa to odlíšilo od konkurencie. Mám na mysli to na základe čoho sa zákazník rozhodne, že nakúpi práve tu a nie u konkurencie aj keď je ten produkt rovnaký. Takýmto rozhodujúcim faktorom môže byť napríklad dobrý príbeh, rýchlosť dodania, kvalita služieb alebo ľudský prístup. Je tam strašne veľa premenných. Preto sme radi keď môžeme spolupracovať s klientom na stratégii, online marketingu, spravovanie sociálnych sietí, PPC-čiek na google, alebo facebooku. Vieme s tým dlhodobo pomôcť klientovi a niekedy dokonca akcelerovať to, aby sa rýchlejšie dostal k výsledkom, ktoré chce.
Takže nie je to len o tvorbe webov, ale aj reklama a získavanie zákazníkov na stránky.
Presne tak, to je kľúčové. Pracovať s webom, aby dlhodobo prinášal výsledky. Toto však pri niektorých projektoch nevieme ovplyvniť a ja to akceptujem.
Keď to však vieme ovplyvniť, tak tie výsledky tam sú.
Aký je rozdiel medzi zlým a dobrým webom? Aké veci musia byť na webe aby fungoval ako má? Nejaké „must have“?
Dôležité je, zamyslieť sa nad tým, že klient prichádza na náš web s nejakým problémom a chce ho vyriešiť. Pokiaľ na prvej strane, alebo v prvých možno dvoch obrazovkách nie je odpoveď na tento problém, tak zákazník odchádza. Pozornosť ľudí sa postupne znižuje z 12 sekúnd na 10 sekúnd a teraz je to na nejakých 6-7 sekundách, čo aj rybička v akváriu má 8 sekundovú pozornosť. Musí byť veľmi rýchlo odkomunikované, čo viete zákazníkom priniesť. Jeho nezaujíma to , že ste pokročilá, dynamická, super spoločnosť s mladým kolektívom a podobne. Toto je druhotná vec. Najprv potrebuje zistiť, že vy jeho problém dokážete vyriešiť. A toto tam má málo ľudí. Najlepšie si to viete otestovať tak, že posadíte niekoho úplne cudzieho k vášmu webu, aby vám do 10 sekúnd povedal, čo vlastne robíte, alebo čo riešite. Pokiaľ to nedokáže povedať, pravdepodobne tam je niekde chyba. To čo napríklad často chýba na weboch, sú referencie. 72% ľudí hľadá referencie na webe, aj keď ste ich vy získali od vašich klientov a dali ich tam. Je to ďalší akoby psychologický spúšťač, sociálne schválenie, že áno, iní ľudia tu nakúpili a boli spokojní. Ďalšia vec, čo často vidíme, že weby nemajú, je výzva k akcii. Či už „vypýtajte si ponuku“, alebo „zavolajte nám“. Jednoducho aby sme ľudí napr. na konci stránky, alebo ak je dlhšia stránka tak už v polke, vyzývali k tomu, aby urobili krok, ktorý my chceme. To znamená, aby nás kontaktovali, alebo začali s nami komunikáciu. Toto tam veľmi často nie je. Ľudia prídu na koniec stránky, uvidia tam pätičku, tam je kontakt a ostanú že OK, a teraz čo. Veľakrát takáto drobná výzva k akcii dokáže urobiť obrovské rozdiely. Napríklad, konverzia 1% ľudí, ktorí boli na stránke, im napísalo. Teda zo sto ľudí len jeden. Jednoduchým upravením stránky, pridaním takejto výzvy k akcii, sa to zdvihlo na 6. Čiže len takouto drobnou úpravou sme dokázali zvýšiť konverziu. Samozrejme potom sme optimalizovali aj ďalšie veci a postupne sa konverzia ešte zvýšila, ale už takéto drobné detaily o tom rozhodujú.
Takže máte naštudovanú psychológiu predaja alebo správania sa ľudí?
Áno, je veľmi dôležité aplikovať tam nové poznatky z psychológie predaja. Či už psychologické spúšťače, na čo ľudia reagujú, reciprocita, sociálne schválenie, autorita a podobne. Keď sa tieto veci postupne zakomponujú do stránky, urobí to obrovský rozdiel. Samotná psychológia predaja hlavne na e-shope, rozhoduje o extrémne veľkom počte percent.
Vráťme sa teda k tým e-shopom. Aký je rozdiel medzi kamennou predajňou a e-shopom?
Je lepšia voľba mať kamennú predajňu alebo eshop?
Veľmi to záleží od financií a samozrejme aj od produktu. Pokiaľ budem predávať zmrzlinu, asi pôjdem do kamennej predajne. Ak ide napríklad o štart podnikania, dajme tomu, že mladý človek ukončí vysokú školu a nechce ísť hneď pracovať, ale chce si vyskúšať podnikanie, čo ja veľmi podporujem, tak v takom prípade je lepšia voľba e-shop. Dá sa spustiť s pomerne malými financiami oproti kamennej predajni.
Rozdiel je ak už existuje kamenná predajňa a urobia si e-shop. Tam treba myslieť na rôzne procesy a podobné veci. Samotný e-shop môže podporiť kamennú predajňu a naopak. Pretože ak má e-shop aj kamennú predajňu, pôsobí to na ľudí úplne inak. Vedia si predstaviť čo to všetko zahŕňa, že sa tej firme asi v niečom darí a sú pre niečo dobrí. Hlavne si tam môžu tie veci prísť vyskúšať. Máme niekoľkých klientov, ktorí fungujú práve takto. Mali kamennú predajňu, išli aj do e-shopu a zvýšil sa im vďaka tomu aj počet ľudí, ktorí prišli na predajňu.
Takže je to ruka v ruke.Treba mať web spravený len po obsahovej stránke, alebo to musí byť aj dizajnovo vychytané?
Obsah je vždy kráľ. Pokiaľ obsah nepredáva, tak dizajn nepredá. Samozrejme sú výnimky, tak ako všade, ale dizajn je v tomto prípade druhoradý. Na Slovensku musí byť aj dizajn aspoň v nejakej prijateľnej miere. Určite by som sa ale nenechal paralyzovať tým, že investujem strašné peniaze do dizajnu, aby to vyzeralo neuveriteľne a potom mi nezostanú peniaze na marketing, stratégiu ako sa dostanem k ľuďom a ako budem cez web predávať.
Je kvantum webov a e-shopov. Je aj štatistika o tom, že koľko webov je predajných a funkčných?
Z nášho dlhodobého výskumu, aj zo sesterských agentúr, tak je to jeden z piatich. To je naozaj veľmi málo. Zvyšní štyria platia ročné poplatky za doménu, hosting, človeka ktorý im to spravuje a neprináša im to výsledky, ktoré potrebujú. Je to ako som už spomínal, že ti sedí vo firme človek ktorý sa hrá na počítači a ty ho platíš.
Mal si niekedy klienta, ktorý predával produkt o ktorom si vedel, že je zlý, nepoužiteľný a napriek tomu si zobral tú spoluprácu?
Viem že aj na zlý produkt sa dá natočiť dobrá reklama, ktorá ten produkt predá. Dá sa to spraviť aj pri tvorbe webu na zlý produkt?
Obvykle nie a to z jedného jediného dôvodu. Klient, ktorý predáva produkt, s ktorým nie je vnútorne presvedčený, že je fakt najlepší na trhu, obvykle nezaplatí za web. Ak áno tak potom strašne špekuluje a väčšinou tá spolupráca nedopadne dobre. Dá sa samozrejme aj v tomto produkte vyzdvihnúť benefity ktoré prináša. Každý produkt v nejakej forme prináša benefit. Bolo by to ale extrémne náročné. Obsah nebude taký silný a úprimný, ako pri produkte, kde majiteľ a aj my veríme, že je veľmi kvalitný a prinesie zákazníkom úžitok, ktorý sľubuje.
Akým spôsobom získavaš nových klientov?
Mám viac ciest. Najsilnejšia je zatiaľ tá referenčná. To znamená, že spokojný klient nás odporučí.
Máme ešte zopár agentúr, s ktorými spolupracujeme a oni nám v podstate outsource-ujú weby. Zistili, že to vieme urobiť veľmi kvalitne za dobrú cenu a dodržujeme časové termíny.
Ako je na tom tvoj web? Tvoja propagácia?
Ten trošku pokulháva. Chystáme novú verziu po troch rokoch.
Riešime aj marketing a sociálnu stratégiu, takže cca za mesiac a pol bude aj bugesweb.sk veľmi pekný web s kvalitnou komunikáciou a nadupaným obsahom.
Povedz ešte, aký je postup pri výrobe webu od objednávky až po finálne odovzdanie.
Obvykle začína všetko zadaním a špecifikáciou. Vypýtame si všetky potrebné informácie. Čo ten web bude robiť, ako to bude robiť a či má spĺňať nejaké konkrétne funkcie. Na základe toho robíme analýzu konkurencie a analýzu kľúčových slov. Potom vieme web prispôsobiť pre trh a pre klienta. Ak poznáme všetky tieto premenné môžeme vytvoriť lepší web ako má konkurencia.
Následne prichádza grafika. S klientom prejdeme jeho predstavu, ktoré weby ho inšpirovali, čo sa mu páči, aká je jeho konkurencia a čo je jeho cieľová skupina. Po zozbieraní týchto informácií vieme pripraviť cenovú ponuku. Po schválení cenovej ponuky sa uhradí záloha a ideme do toho.
Vytvorí sa základná verzia a nasleduje niekoľko pripomienkových kôl od klienta. Vždy si pýtame spätnú väzbu po určitej časti. Nikdy to nerobíme tak, že to celé naprogramujeme, dáme tam texty a všetko odovzdáme klientovi. Pýtame sa ho: „Čo hovoríte na túto časť? Je v poriadku táto podstránka?“ Na základe toho sa hýbeme.
Vždy to vytvárame na našom testovacom serveri. Vďaka tomu aj klienti, ktorí chcú redizajnovať svoj web alebo e-shop nebudú obmedzený funkčnosťou stránky. Kým my vyvíjame u nás vlastný, tak im môže web alebo eshop zatiaľ plne fungovať. Takto nebudú stratový.
Keď ukončíme pripomienkové kolá, tak nastavíme všetko, čo sa dá u nás a potom presunieme web ku klientovi. Tam nastavíme ostatné veci. Či už je to Google Analytics, Facebook pixel alebo iné veci.
Nasleduje jedno veľké kolo testovania, kde testujeme úplne všetko, čo je na stránke. Prekliky, obrázky, rýchlosť načítavania, základné SEO nastavenia, kontaktné formuláre, gombíky, menučko. Ideme vo všetkom naozaj úplne do detailov. Takisto bezpečnosť, pretože to je tiež veľmi dôležité, aby vám web niekto nehackol za pár minút. Testujeme aj zobrazenie na rôznych zariadeniach. Momentálne máme 7 zariadení, na ktorých sa to testuje, či už tablety, telefóny, väčšie počítače, menšie monitory, notebooky. Uistíme sa tak, že web sa bude zobrazovať správne vo všetkých zariadeniach a prehliadačoch. Ak je toto všetko v poriadku web odovzdáme klientovi.
Celkom široký zoznam vecí. Koľko to trvá od zadania od odovzdanie?
V ideálnej situácii, pri jednoduchšom webe, to trvá 6-8 týždňov. Málokedy je všetko ideálne a aj klient musí samozrejme podnikať. Často mu niečo do toho príde a tá spolupráca sa môže niekedy natiahnuť aj cez tento termín. Mali sme samozrejme aj veľmi súčinného klienta, ktorý veľmi rýchlo odpovedal, dodával a veľa vecí mal už pripravených vopred. Jemu sme web odovzdali do 4 týždňov. Bolo to tichšie obdobie, iné projekty veľmi neboli, takže sme sa vedeli naplno venovať jeho webu. Obrovskou výhodou v tomto prípade bola naozaj rýchla komunikácia zo strany klienta.
Aký klient je pre teba najideálnejší? Ten, ktorý ti všetko nadiktuje “takto to chcem“, alebo ten ktorý to nechá na vás?
Pre mňa je najlepšie, keď je klient vzdelaný v tejto oblasti. To znamená, že už aspoň troška vidí do grafiky, alebo do toho ako má ten web fungovať. Dokáže lepšie oceniť to, čo prinášame, všetky tie nápady a návrhy. Klient s otvorenou mysľou, ktorý dokáže prijať od niekoho návrh a zamyslieť sa nad ním, že OK, toto mi dáva zmysel, poďme to vyskúšať. A hlavne klient, ktorý dokáže dôverovať firme. Je to aj na mne, aby som tú dôveru vytvoril. Keď tam je, tak spolupráca je úplne skvelá aj v dlhodobom horizonte. Či už pri servise, alebo online marketingu. Potom to končí tak, že si so 70-80% klientmi tykám, lebo ten vzťah je už doslova kamarátsky.
Ak by som bol napríklad klient, ktorý má strašne zlý vkus na grafiku, dizajn a celkovo sa nerozumiem tomu,
ako to funguje, ale napriek tomu trvám na svojich návrhoch a myslím si že to tak bude najlepšie, čo v takom prípade robíš?
Väčšinu takýchto klientov sa nám darí odhaliť už na začiatku. Všimnem si, že všetko musí byť po jeho a nenechá si poradiť. My nie sme grafici niekde v nejakom fa centre, kde príde klient a povie, že toto chcem takto, toto takto a takto. Ak náhodou je klient, ktorý je zložitejší, tak tieto veci s ním konzultujem a snažím sa mu poradiť. Ukážem mu, že aj iné stránky to tak robia. Cez argumenty mu ukážem, že pozrite sa, takto to funguje. Toto vždy robím aj dvakrát a keď si napriek tomu nenechá poradiť, tak to urobíme po jeho. Vždy ho ale upozorníme, že výsledky pravdepodobne nebudú také, aké chce a že to bude pravdepodobne kvôli tomuto. Niekedy je tých vecí aj viac ako jedna.
Takže sú aj takýto klienti. Nedá sa vždy pracovať len s tými, ktorí prídu a tú službu si budú vážiť. Myslím si, že to je celkovo problematika v kreatívnom priemysle, ktorá zotrváva. Ľudia sú rôzni, majú rôzny background chápania alebo vzdelania. Práve na nás je to, aby sme im vedeli dostatočne kvalitne vysvetliť prečo to má byť takto a nie tak, ako to chcú oni.
Viem, že niekedy to stojí nervy. Ako si filtruješ hlavu vo voľnom čase aby si bol stále v pohode?
Posledné dva roky veľa cestujem a veľmi mi pomáha šport a audioknihy. Niekedy je to naozaj len ľahnúť si na gauč a pozerať seriály. Tých vecí je niekoľko. Veľmi mi pomohlo keď som si raz spísal, že ako by mal vyzerať môj ideálny deň a snažím sa vždy nejakú časť z toho ideálneho dňa aplikovať aj do tých bežných dní. Samozrejme ten ideálny deň zahŕňa aj prácu, ale troška inak. Snažím dať tam činnosť alebo viac činností z toho ideálneho dňa, aby som si mohol na konci dňa povedať, že super tento deň fakt nebol len pracovný, ale mal som sa aj dobre.
Kam by si chcel dostať svoju firmu? Máš nejaké ciele, ktoré chceš dosiahnuť?
Chcel by som, aby sme boli časom jednotka v našom regióne južného Slovenska. Určite by som chcel, aby sme časom mali menšie vlastné tímy či už na programovanie,
grafiku, alebo social media. Chcem hlavne skvalitniť služby pre klientov To je taká dlhodobá vízia.
Mám na teba ešte pripravené bonusové otázky na telo.
Aké boli tvoje najčastejšie chyby v podnikaní? Aký bol tvoj najväčší prúser s klientom alebo, zákazkou?
Zo začiatku bolo problematické zvládať očakávania klienta. Nemali sme to dobre zvládnuté. Boli aj nezhody o tom, čo všetko je súčasťou ponuky a čo všetko nie. Väčšinou sa to dalo vysvetliť. S niektorými klientmi sme sa samozrejme nerozišli v dobrom, to je štatistika, nie vždy sa to dá.
Čo by si sám sebe poradil, ak by si sa mohol vrátiť na začiatok svojho podnikania? Čo by si spravil inak?
Našiel by som si mentora už skôr. Akonáhle som ho našiel a začal aplikovať veci, ktoré mi hovoril, podnikanie mi začalo neskutočne rásť a dodnes z toho čerpám.
Medzi mentorom a coachom je ale rozdiel, netreba si to mýliť.
Mentor je človek, ktorý už prešiel cestu, po ktorej sa snažíte ísť.
Coach je ten, ktorý je teoretický.
Aké najčudnejšie zadanie si od klienta dostal?
Mali sme už zadanie aj na webcam studio pre slečny a mali sme už aj zadanie pre striptérov, takže to sú také tie vtipnejšie, zaujímavejšie.
Týmto sa samozrejme strániš…
Tieto sme nerealizovali, pretože to nie je tá časť, ktorú by sme chceli podporovať.
Klamár. 😀
Ak by si mal posledných 100 eur, do čoho by si ich investoval a ako?
Veľmi dobrá otázka. Podľa toho v akej situácii by som bol. Pokiaľ by bola rodina, firma a ostatné veci v poriadku, tak by som to investoval do nejakej knihy alebo audioknihy, ktorá by mi pomohla z tej situácie sa dostať.
Top kniha, ktorú by si odporučil?
Tých je niekoľko. Zo zahraničných by som odporúčal The Code of the Extraordinary Mind – Vishen Lakhiani. Je to úplne iný pohľad na to, ako si vystavať život podľa toho ako chcete vy. Taktiež, ako si dávať ciele, nájsť svoju víziu a podobné veci. Čo sa týka slovenských, mne sa veľmi páčila kniha od Miša Trubana, kde strašne dobre popisoval začiatky podnikania až po tú dnešnú situáciu.
Teraz môžeš dať krátky odkaz pre svojich budúcich klientov alebo pre začínajúcich podnikateľov.
Vzdelávajte sa, pretože priamo na Vás záleží potenciál vašej firmy. Čím viac budete vy rásť osobnostne, tak tým viac bude rásť aj vaša firma.
Tak toto bol Tomáš Bugáň z BugesWebu, ak by ste niekedy chceli nejaký brutálny web alebo e-shop, určite sa mu ozvite Odkaz na jeho stránku nájdete v popisku videa.
Tomáš , ďakujem, že si prišiel.
Ďakujem za pozvanie a pekný deň