Zakladáte si eshop a zháňate dodávateľa, ktorý vám bude produkty dodávať? V tomto článku sa dozviete, ako vybrať kvalitného dodávateľa na dlhodobú spoluprácu a na čo si dať pri výbere dodávateľa pozor, aby ste nepoškodili meno firmy…
Pri predaji produktov máte na výber z dvoch možností:
– Vyrábať si produkty sami
– Odoberať produkty od dodávateľa
Ak však čítate tento článok, pravdepodobne chcete výrobu vašich produktov delegovať.
Preto bez ďalšieho zdržovania…
Ako vybrať správneho dodávateľa pre eshop
Na čo sa pri výbere dodávateľa pozerať
Na čo si dať pri výbere dodávateľa POZOR
Čo je Dropshipping, Affiliate marketing a Fulfilment
Prečo je dôležité mať v zálohe viacerých dodávateľov
Pri výbere dodávateľa je dôležité myslieť do budúcna hneď od začiatku.
Môžete totiž nájsť dodávateľa, ktorý vám síce ponúkne lepšiu cenu produktov (a na začiatok vám to bude stačiť), no ako sa vaša firma bude rozrastať, nebude vedieť pokryť množstvo produktov, ktoré si od neho objednáte.
Takto môžete stratiť roky spolupráce a budovania obchodných vzťahov len kvôli tomu, že ste na začiatku nevenovali tomuto faktoru dostatok pozornosti.
Taktiež vám odporúčam pozrieť si recenzie a hodnotenia od podnikov, ktoré už s daným dodávateľom spolupracujú. Majte na mysli, že podnikanie je dlhodobý proces, a preto je dôležité, aby váš partner bol spoľahlivý a zodpovedný.
Dobrý dodávateľ je jedným zo základných pilierov úspešného eshopu.
Ponúka kvalitný tovar
Kvalita produktov je základ opakovaných predajov a vyšších tržieb. Ľudia si dnes potrpia na kvalitu viac, než kedykoľvek predtým. Tento faktor určite nepodceňujte.
Za rozumnú cenu
Ponúka váš dodávateľ produkty za rozumnú cenu v porovnaní s kvalitou? Viete mať pri danej cene dostatočný zisk na zaplatenie všetkých nákladov spojených s prevádzkou a zaplatenie služieb?
Dodáva tovar rýchlo
Ak sa vám pošťastí a predáte všetky produkty, ktoré máte na sklade, budete potrebovať rýchlo doplniť nové, aby si zákazníci odišli tovar kúpiť ku konkurencii.
Ako rýchlo vám vie váš dodávateľ zabezpečiť tovar?
TIP: Majte výhradné zastúpenie
Ak napríklad robíte danej firmy 70% zo všetkých obratov, určite o vás nebudú chcieť prísť. Môžete si tak vyjednať lepšiu cenu, obchodné podmienky alebo kvalitu tovaru. V niektorých prípadoch je preto nájsť menšie firmy, pri ktorých budete mať väčšinové zastúpenie vy.
Vyššie zastúpenie = výhodnejšia cena.
1. Charakter
Vo svete biznisu sa na to často zabúda, ale všetci sme iba ľudia. Spoľahliví, nespoľahliví, zodpovední aj menej zodpovední.
Dôkladne si preverte, kto je váš dodávateľ.
Nechcete predsa aby sa pri vás pri prvom vzniknutom probléme vykašľal a poškodil tak meno vašej firmy.
Ako rýchlo sa dá s vaším dodávateľom skontaktovať? Pomôže vám v prípade, že sa niečo pokašle? Aký je to človek? Aké firmy s ním už spolupracujú? Aké má referencie?
2. Minimálna objednávka
Pri väčších dodávateľoch existuje väčšinou takzvaná minimálna objednávka, ktorá stanovuje minimálne množstvo, ktoré musíte za určité obdobie odoberať.
Budete vedieť predať minimálne množstvo tovaru, aby sa vám nekopil v skladoch?
3. Maximálna objednávka
Podobne ako pri minimálnej objednávke, každý dodávateľ má svoje limity. Niektorý vyššie, iný nižšie.
Bude váš dodávateľ stíhať produkty vyrábať, aby ste stihli pokryť dopyt?
4. Riešenie reklamácií
Reklamácie sú bežná súčasť každého podnikania. Pred uzatvorením spolupráce sa preto dohodnite, kto bude za prípadné reklamácie zodpovedný a ako sa budú riešiť.
5. Obchodné podmienky
Musíte ich mať vy, musí ich mať váš dodávateľ. Ako sme však už spomínali v článku “ Právne záležitosti, ktoré potrebuje mať v poriadku, aby ste neplatili miliónové pokuty”, každý podnik musí mať svoje vlastné obchodné podmienky.
Preto si dajte pozor na to, či sa vaše podmienky niekde nekrížia.
Vyhnete sa tak zbytočným právnym sporom a vysokým pokutám.
Bonus: Skladové priestory
V dnešnej dobe existuje viac modelov predaja, kedy na predaj produktov nepotrebujete vlastné skladové priestory. To znamená, že nielen nepotrebujete vlastný sklad, ale nemusíte riešiť ani dopravu a balenie.
Pri predávaní produktov pomocou affiliate marketingu a dropshippingu je veľkou výhodou, že produkty ktoré predávate nemusíte fyzicky vlastniť.
Nielen, že vám ušetria čas a peniaze, ušetria vám aj priestory na skladovanie produktov.
V skratke:
Prijmete objednávku, prepošlete ju dodávateľovi, on ju pripraví, zabalí, priloží vaše údaje a odošle.
Nemusíte teda nakupovať veľké množstvo dopredu a ani vlastniť obrovské sklady.
Profit: Cena, za ktorú tovar odoberáte a za koľko ho predávate zákazníkom.
Ak sa rozhodnete pre dropshippingový model, vašou primárnou úlohou bude zabezpečiť objednávky a odosielať ich dodávateľovi.
Tým, že produkt nejde najprv k vám, ale rovno k zákazníkovi, sa nielenže skracuje dĺžka dodania, ale takisto napomáhate k ochrane životného prostredia.
Affiliate marketing a dropshipping fungujú v podstate rovnako. Jediným rozdielom je, že pri affiliate marketingu váš profit tvorí určité percento z predaja.
Pri dropshippingu je to rozdiel cien.
*XML feed = Dátový súbor slúžiaci na import/export produktov, vrátane všetkých potrebných informácii k nim. Väčšinou sú to fotky, popis, ceny a počet kusov na sklade. Nie každý dodávateľ však poskytuje XML feed a môže sa stať, že si ho budete musieť vytvoriť sami.
Viac o Affiliate marketingu a riešení Dodávateľov.
Fulfilment v skratke: Riešenie distribúcie tovaru pod jednou strechou.
Rozdiel medzi dropshippingom, affiliatom a fullfilmentom je to, že pri fulfilmente predávate vlastné produkty, ktoré posielate na skladovanie a prepravu externej firme.
Ako to funguje?
Na podobnom systéme fungujú aj giganti ako Amazon a Ebay.
Viac o Fulfilmente
Keď už sa s obchodným partnerom dohodnete na spolupráci, nikdy nezabúdajte na faktor náhody. Vždy sa môže stať, že sa niečo pokašle. Či už to bude niečo vážne ako vykradnuté sklady, až po úplnú banalitu, ako je ostrá výmena názorov.
Preto vám odporúčam mať vždy v zálohe jedného alebo viacerých dodávateľov, ktorí vám poslúžia ako náhrada v prípade, že by sa s vaším hlavným dodávateľom niečo stalo.
Je lepšie byť pripravený, ako byť prekvapený.
Možno si teraz kladiete otázku: “Kde toho dodávateľa vlastne nájdem?”
Väčšinou ich môžete nájsť či už v katalógoch, firemných databázach alebo aj na rôznych online portáloch.
Zistíte to podľa toho, že v popise firmy bude napísané “Veľkoobchod”.
Môže sa však stať, že tam takéto políčko nenájdete. Nebojte sa, preto firmu osloviť a spýtať sa na možnosť spolupráce.
Dodávateľov pre váš eshop môžete nájsť aj na rôznych veľtrhoch alebo výstavách zameraných na vašu oblasť podnikania.
Jednou z možností ako nájsť dodávateľa môže byť aj pozrieť sa na zahraničný trh.
Takto môžete nájsť skutočne zaujímavé produkty, ktoré sa na Slovensku možno ani nepredávajú a byť tak prvý svojho druhu a stať sa tak dominantným predajcom daného produktu.
Znalosť angličtiny alebo iného cudzieho jazyka je pri zahraničnom obchode veľkou výhodou.
Dodávateľov pre váš eshop nájdete na:
aaadopyt.sk
123dopyt.sk
dodavatel.asociaciaeshopov.sk
Pri eshope hrá dôležitú rolu aj grafický dizajn. Odporúčam vám preto:
Používať kvalitné fotografie
Obrázky si na stránke všimneme ako prvé. Ak je obrázok škaredý, rozmazaný, alebo má v pozadí niečo, čo tam nepatrí, pôsobí to neprofesionálne a môže nás to odradiť od nákupu.
Popis produktu
Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale ľudia si dnes naozaj potrpia na kvalitu. Zaujíma ich aj to, z čoho je produkt vyrobený, kde sa vyrába ako aj to, aké vlastnosti a benefity im prinesie.
Nedostatočný popis môže vzbudzovať v zákazníkoch pocit, že im niečo tajíte a pôsobí všeobecne neprofesionálne.
Viac o popise produktov.
Originalita
Jeden produkt môže na 3 rôznych stránkach vyzerať úplne inak.
Dajte si záležať, aby ste sa od vašej konkurencie čo najviac pri prezentácii produktu odlíšili.
Zákazika môže napríklad zaujať video, ako sa produkt používa v praxi, alebo aj originálny názov, napríklad čokoláda s názvom “Z lásky”.
Pripojte váš produkt s emóciu a zvýšte tak predaje na svojom eshope.
Prečítajte si viac o tom ako zvýšiť predaje na eshope
Ak si chcete prečítať detailný popis o tom, ako si založiť eshop, prečítajte si náš hlavný článok
Ak vám informácie v tomto článku prišli užitočné, alebo ak poznáte niekoho, komu by mohli pomôcť, zdieľajte ho prosím na vašich sociálnych sieťach.
Ak máte nejaké otázky, rád vám na ne odpovieme v komentároch, alebo si môžeme dohodnúť konzultáciu, či už osobne alebo online.