Aby Vaše eshopovanie prebiehalo rýchlejšie, pripravil som si pre vás niekoľko vecí, ktoré ako budúci majiteľ eshopu, alebo už súčasný majiteľ eshopu budete musieť riešiť. Moje meno je Tomáš Bugáň. Som z digitálnej agentúry BugesWeb a na našich eshopoch klienti predali za posledný rok produkty za viac, ako 2 milióny eur.
Pod platformou rozumieme niečo, nejaký online priestor, kde ten Váš eshop bude bežať, či to bude, že už nejaký systém, alebo to bude napríklad eshop na prenájom, budete musieť riešiť nejaký systém, kde ten eshop bude a kde budete vedieť, napríklad potom časom pripojiť nejakú fakturáciu, skladové zásoby a ďalšie veci, ktoré ten eshop so sebou nesie,
kde si budete potom riešiť objednávky a budete vidieť, koľko zákazníkov tam máte, aké máte predaje a niečo podobné.
Či už máte kamennú predajňu, alebo budete chcieť mať napríklad aj kamennú predajňu, alebo budete chcieť mať len eshop, teda online predaj, budete musieť riešiť, aký produkt budete mať na tom eshope, alebo v tej kamennej predajni.
Buď si budete produkty vyrábať, alebo keď si ich nebudete vyrábať, budete potrebovať niekoho, kto Vám to bude dodávať. Ako si vybrať produkt? Ako ho naceniť? Ako riešiť marketing okolo produktu? Všetky tieto veci budete musieť riešiť a čakajú Vás. Toto nás rovno prináša k ďalšej časti a to je
Ak budete predávať fyzické produkty, máte na výber 2 možnosti. Jedna je, že budete skladovať produkty Vy, alebo druhá vec, že Vám ich bude skladovať nejaká firma, ktorá robí tzv. Fulfillment. To znamená, že oni tie produkty naskladnia a potom ich aj posielajú ďalej. Ak si budete produkty skladovať sami, musíte počítať s tým, že budete potrebovať značné priestory na to, aby ste tie produkty mali kam odložiť.
Ak sa bavíme napríklad, že by ste predávali tričká a mali by ste, dajme tomu, že takéto modré tričko vo veľkosti M a potrebujete napríklad aj S, L, XL a z každého potrebujete aspoň 5 kusov, tak zrazu máte 4×4 produkty a to máte iba jeden jediný produkt. Hej, ale skladové zásoby je 16 kusov.
Takže aj na toto bude treba myslieť. Ďalšou oblasťou, ktorú budete riešiť a priamo súvisí aj s uskladňovaním produktov je
Dodávateľ. Ak nebudete vyrábať vlastné produkty, potrebujete mať spoľahlivého, prevereného a schopného dodávateľa, ktorý Vám tieto produkty bude dodávať. Tam bude veľmi dôležité napríklad, ako rýchlo Vám tie produkty dokáže dodať, ako často Vám ich vie dodať, či tam napríklad budete mať nejakú minimálnu objednávku, alebo kľudne budete môcť napríklad zobrať produkty po 1, 2 ks alebo budete musieť brať aspoň 50 a samozrejme, či ten dodávateľ vie dlhodobo zabezpečiť napríklad aj takú cenu, aby sa Vám jeho produkty oplatilo predávať.
Toto je niečo, čo na eshope budete riešiť, či už máte eshop rok, 2, 5 alebo 10. Tak, ako sa vyvíjajú rôzne platformy, eshopy a taktiež produkty a celá technológia, tak sa vyvíjajú samozrejme aj možnosti dopravy. Pokiaľ to zatiaľ napríklad 10 rokov dozadu bola možno len Slovenská pošta a možno jedna kuriérska spoločnosť, dnes je to úplne iné.
Tých možností máte obrovské množstvo. A podľa toho, aký máte zákazníkov, čo preferujú a aký typ produktu predávate, si budete musieť nájsť aj možnosti dopravy, ktoré budú najviac vyhovovať Vašim požiadavkám. Čo tým myslím? Či už to, ako rýchlo oni doručujú. Či je to napríklad, že dnes do dvanástej im odovzdám balík a doručujú ho zajtra, alebo, či je to také, odovzdám im to a doručia to napríklad do troch, do štyroch dní. Či napríklad tá spoločnosť, alebo vyslovene ten kuriér poskytuje napríklad aj nejaké odberné miesta, ako Packeta, alebo napr. nejaké Alza boxy, kde si ten človek vie ten produkt vyzdvihnúť hocikedy chce a je tam na nejaký čas uskladnený,
alebo, či preferuje vyslovene kuriéra, ktorý mu to prinesie domov a on si po to len zbehne pred barák. Pri doprave budete samozrejme riešiť aj to, do čoho ten produkt zabaliť a ako tú krabicu vystlať, aby sa Váš produkt nepoškodil. Ak napríklad budete predávať alkohol, budete mať značné náklady samozrejme aj na spotrebný materiál, aby ste tu krabicu vypchali tak, aby sa tie produkty nerozbili, pokiaľ prídu k tomu klientovi, ak budete mať možno na nejaký nadrozmerný produkt, dajme tomu, že budete predávať takéto stoly. Zase musíte riešiť, ako sa ten produkt dostane ku klientovi, koľko to bude stáť a musíte s tým počítať v rámci toho, keď ten produkt budete klientovi predávať.
Podľa toho, akých klientov budete mať, budete musieť riešiť, či budú chcieť brať produkty na dobierku, či budú chcieť platiť napr. v kamennej predajni ak máte, alebo napríklad, či budú chcieť platiť cez nejaké platobné brány. A ako potom platobnú bránu vybrať? Či vybrať nejakú bankovú, alebo vybrať napríklad nejakú inú, ktorá má super nižšie poplatky,
lenže možno je to zložitejšie nastaviť, čiže budete musieť napríklad riešiť aj to, či tá platobná brána sa bude vedieť napárovať na ten váš eshop a či to budete vedieť urobiť Vy napríklad, alebo si nájdete niekoho, kto to urobí za pár korún, pretože dajme tomu, tá firma poskytuje rozšírenie do toho Vášho systému, alebo či sa jedná o takú platobnú bránu, kde budete musieť vyvíjať vlastné riešenia a bude Vás to stáť kopec peňazí.
Toto je niečo, čo budete riešiť vždy. To je jedno, či budete mať na eshope všetky informácie o dodaní, o platbe, obchodných podmienkach, o reklamáciách. Vždy sa nájdu ľudia, ktorí sa budú pýtať nejaké otázky a nebudú to chcieť hľadať na Vašom eshope.
Toto samozrejme viete vyriešiť aj nejakými otázkami na eshope, či už nejaký FAQ, alebo niečo podobné, ale počítajte s tým, že vám tie e-maily budú chodiť, že vám pravdepodobne budú písať aj na sociálne siete a pýtať sa rovnaké otázky. Hej, tu je napríklad veľmi dôležité vedieť si nachystať potom dajme tomu aj nejaký zoznam takých, tých najčastejších otázok, aby ste to nemuseli stále písať nanovo, ale aby ste to dajme tomu mali prichystané.
Bude veľmi, veľmi záležať, ako budete s tými zákazníkmi komunikovať. Aký tón zvolíte, aké informácie im poskytnete, ako im budete pomáhať, pretože často krát sa môže stať, že ten človek ešte je zmätený, rozmýšľa, že čo by si kúpil. Možno si chce kúpiť nejakú lacnú záležitosť na Vašom eshope a zrazu pritom, ako s ním budete komunikovať, tak zistíte, že on chce vlastne niečo úplne iné, alebo potrebuje niečo iné a máte možnosť mu to predať.
Samozrejme, toto je možno jeden prípad z desiatich, ale treba s tým počítať a na základe toho si nastaviť tú zákaznícku podporu, aby Vám pomáhala z tých klientov robiť ešte spokojnejších klientov.
Ak o Vás ľudia nebudú vedieť, nebudú u Vás vedieť nakúpiť. Aké možné kanály zvoliť na vašu komunikáciu, alebo kde vlastne byť s tým marketingom, to bude závisieť od toho, kde sú Vaši zákazníci. Vy môžte byť na Facebook-u, keď predávate módne oblečenie pre tínedžerov a tí už na Facebook-u napríklad možno niesu, ale sú na nejakom Snapchate, Tik-Toku, alebo na Instagrame, čiže potrebujete vybrať takú sociálnu sieť, také komunikačné kanály, aby ste zasiahli tých Vašich zákazníkov.
Toto je oblasť, ktorá sa u nás veľmi málo krát rieši ešte, ale je extrémne dôležitá. A marketing a branding sú dve veci. Marketing je už konkrétna, nejaká ponuka a Branding je budovanie toho mena značky tak, aby tí ľudia nejakým spôsobom vnímali tú značku. Ak sa bavíme napríklad o Volvo, predstavíte si najbezpečnejšie vozidlá, pritom to tak nemusí byť, ale tá značka sa tak stavia, a tak Vám komunikuje svoje myšlienky. Ak si predstavíte Nike, Apple, alebo hocijakú inú značku, ktorá je taká známejšia, vyvolá to vo Vás nejaké emócie. Vyskočia Vám nejaké slová, na ktoré si k tejto značke prisudzujtete. A práve o tom je Branding.
Vytvára takýto obraz, ako chcete, aby Vaša značka bola vnímaná. Keď chcete, aby Vaša značka bola dôveryhodná, alebo vnímaná, ako dôveryhodná, potrebujete nastaviť ten branding úplne inak. Značka totižto nie je len nejaké pekné logo a nejaký slogan. Značka je to, čo Vám potom prinesie tých zákazníkov znova a znova a vytvára v nich lojalitu a dôveru.
Posledná z vecí, ktoré Vás čakajú pri eshope je
Potrebujete vyriešiť, či budete mať živnosť, či budete mať s.r.o. Potrebujete riešiť, ako budete riešiť účtovníctvo, to znamená, či ho budete spravovať sami, alebo budete mať nejakú účtovníčku. Budete musieť riešiť daňové priznania.
Ak sa stanete platcami DPH, budete musieť riešiť DPH. Čo sa týka Vašich produktov, budete napríklad musieť riešiť, že ak teraz váš produkt na Slovensku podlieha nejakej legislatíve tak, aby ste ho predávali v rámci tej danej legislatívy, alebo keď budete chcieť napríklad exportovať do inej krajiny, či vôbec ten
produkt je tam povolený a rôzne takéto drobnosti, ktoré časom sa menia a taktiež sa mení aj to, ako sú postavené zákony a Váš eshop bude musieť byť v tomto samozrejme legálny a budete ho musieť prispôsobovať.
Toto boli základné body, ktoré budete musieť, ako budúci eshopár, alebo súčasný eshopár riešiť.
Ak už eshop máte a nepredáva tak, ako by ste chceli, alebo len rozmýšľate nad eshopom a chceli by ste sa s niekym poradiť, napíšte nám na bugan@bugesweb.sk a môžeme Váš projekt prebrať. Držím Vám palce s Vaším eshopom. Ak sa Vám video páčilo, zdieľajte ho na sociálnych sieťach a nezabudnite nám dať odber, aby ste hneď vedeli, keď vídu nové videá.